Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kan inget om elen, men den visade 410, bilmeken sa att det måste iaf gå ner till 20. Men han sa iaf att bilen nu drar 4 amp per timma = batteriet klarar ca 13 h sen stendött, men har någon en ide vad det kan vara ?
Du får koppla in en multimeter och mäta strömmen. Ryck sedan säkring efter säkring och se vilken som gör att strömmen minskar. Kan ej om generator o startmotor är avsäkrade men tror att iaf en av dem har säkring på över 40 A. Hoppas du kan lokalisera felet. OBS starta inte bilen eller lampor för en vanlig multimeter klarar bara 10A.
Har redan provat det som sagt varenda säkring + relä. Generator + startmotor går inte genom säkringarna, så det är det enda jag har kvar att prova om ingen har en ny ide ? kan inte någon komma med något konkret istället för att påpeka om hur det mättes osv. Tack
Svårt det här, verkar ju som en "dold" lampa någonstans typ Handskfacket, eller Låskista som inte
fungerar...skillnad om du låser bilen när du mäter ?
Dragkrok på bilen ? I så fall dra ur kontaktstycket som sitter bra till på väggen under luckan. Lätt att återställa....
Kollat Parkeringsljuset...ingen lampa som "fellyser"...
Försöker bara hjälpa till..... :oops:
av Kena
volvo7001 skrev:Kan inget om elen, men den visade 410, bilmeken sa att det måste iaf gå ner till 20. Men han sa iaf att bilen nu drar 4 amp per timma = batteriet klarar ca 13 h sen stendött, men har någon en ide vad det kan vara ?
Om jag förstår dej rätt drar bilen nu 4A, det skulle isf. vara 13 Volt X 4 Ampere=52Watt. Det är ungefär lika mycket som en vanlig H7 lampa till hel-halvljuset. Tänd en sådan lampa och du känner att det blir ganska varmt. Låt bilen stå ett par timmar med fulladdat batteri i ett så kallt utrymme du kan hitta(motor och allt ska vara kallt). Då bör sedan alltså kunna känna dej fram med händerna var det är varmt.
wissel skrev:Svårt det här, verkar ju som en "dold" lampa någonstans typ Handskfacket, eller Låskista som inte
fungerar...skillnad om du låser bilen när du mäter ?
Dragkrok på bilen ? I så fall dra ur kontaktstycket som sitter bra till på väggen under luckan. Lätt att återställa....
Kollat Parkeringsljuset...ingen lampa som "fellyser"...
Försöker bara hjälpa till..... :oops:
Har testat kontakten till draget o kollat lampan i hansfacket, men det hjälpte inte. ska kolla ikväll på start o genarator.
410 ampere (A) är lika mycket som en normalstor och normaltaskigt isolerad villa (tex från 70-talet) skulle behöva för uppvärmning i minus 10-15 graders kyla (410A *12V= 4920 watt)!

Ett nytt normalstort och fulladdat bilbatteri (säg 60Ah) skulle vid ett strömuttag på 410A bli urladdat på (teoretiskt) knappt 9 minuter ((60Ah/410A)*60min/tim= 8,78 min).

En generator på en halvgammal bil (tex V70 -01) laddar kanske maximalt runt 120-140A

Var och en kan då själv avgöra om en ström på 410A verkar rimligt eller inte som tjuvström på en VOLVO!

Per L
Per L skrev:410 ampere (A) är lika mycket som en normalstor och normaltaskigt isolerad villa (tex från 70-talet) skulle behöva för uppvärmning i minus 10-15 graders kyla (410A *12V= 4920 watt)!

Ett nytt normalstort och fulladdat bilbatteri (säg 60Ah) skulle vid ett strömuttag på 410A bli urladdat på (teoretiskt) knappt 9 minuter ((60Ah/410A)*60min/tim= 8,78 min).

En generator på en halvgammal bil (tex V70 -01) laddar kanske maximalt runt 120-140A

Var och en kan då själv avgöra om en ström på 410A verkar rimligt eller inte som tjuvström på en VOLVO!

Per L
Som sagt innan istället för haka upp dej på mätningen, kom med en lösning istället. Skitsamma vad det exakta talet, det visat iaf att bilen konstant drar ur ett nytt fulladdat batteri på en halv dag. Tack
Det är ju ganska relevant att veta vad den drar. Att den drar ur batteriet på en halv dag säger ju egentligen inte så mycket då vi inte vet status på batteriet. Jag rekomenderar en ny mätning, med bilen i viloläge. Innan dess är det rena spekulationer.

/Martin
Laddinställningar i sensus

Har inte sett några laddningsinställnin[…]

Ok anledninngen till min fråga var att en av[…]

Youtube-tråden

Kundservice när den är som allra bä[…]

@EbbevonVolvo , Ditt bilpervo ;-) Man får[…]