Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mange32
tillbaka i volvosjön :D

ska köpa s60 velar fram och tillbaka på en s60 04 med sportpaketet och all utrustning förutom nav 5 växlad och ca 11000 mil eller en 06a kinetic paketet samt 6 växlad med 7000 mil på mätaren?

tycker sportpaketet e rinktigt snygt på s60 den sistnämda helt orginal eller vad man ska säga förutom div tekninkpaket ,mm
prismässigt skiljer det inte mkt

vad skulle ni gå på?

att köpa den nyare o eftermontera sportpaket o fälgar ,mm?

eller gå på äldre?
av mange32
fyller på med mer frågor
vilken moter ska man gå på? t5 eller 2.4t eller 2.5t var lite inne på sistnämda då jag haft en moton tidigiare(v70) tyckte den var helt ok

men hur är 2.4t skiljer den sig mkt mot tex t5? dom är väl fulltryckare båda? 2,5 vet jag är lågtryckare men e ju hel djungel ute nu med bilar.....

har väl kanske inte jätte stora krav på efekt o så kanske bara nåt steg1 eller så i framtiden

är lite rådvill vad man ska gå på
av Provocative
Vad är viktigast för dig att lägga pengarna på, nyare bil med lång livslängd eller äldre bil med plast? Självklart skulle jag köpa den nyare om priset var det samma.
av Provocative
Tja. Vad gäller motor så har jag bara ett alternativ o det är att ju värre ju bättre ;)
Men det är något du själv måste ta ställning till. Vilken motor passar dig o din körning bäst.
av Tartryffel
mange32 skrev:fyller på med mer frågor
vilken moter ska man gå på? t5 eller 2.4t eller 2.5t var lite inne på sistnämda då jag haft en moton tidigiare(v70) tyckte den var helt ok

men hur är 2.4t skiljer den sig mkt mot tex t5? dom är väl fulltryckare båda? 2,5 vet jag är lågtryckare men e ju hel djungel ute nu med bilar.....

har väl kanske inte jätte stora krav på efekt o så kanske bara nåt steg1 eller så i framtiden

är lite rådvill vad man ska gå på
2.4T finns inte i de årsmodellerna, den blev 2.5T från 2004 (210 hk istället för 200 hk). Dessa två är lågtryckare. T5 är fulltryckare.

En chippad 2.5T är en otroligt trevlig bil tycker jag. T5 är betydligt brutalare men drar mycket mer bränsle och är inte lika bra att dra släp med, om man nu brukar göra det.
av mange32
ok tack för svar :D

ja valet står väl mellan en 2.5t och t5

är väl inte ute och racear direkt pendlar 5-6 mil om dagen till o från jobb o så fast gött o ha lite under pedalen när man kör om och så.......
av mange32
ok så långt alt ok bara svårt att bestämma 2,5 eller t5

fördelar och nackdelar med motorerna?
har 04 2,5 samma sjukdom som dom äldre? sjunkande foder ,mm
av Tartryffel
mange32 skrev:ok så långt alt ok bara svårt att bestämma 2,5 eller t5

fördelar och nackdelar med motorerna?
har 04 2,5 samma sjukdom som dom äldre? sjunkande foder ,mm
Du har ju fått argument för och emot. T5 är råare/brutalare, 2.5T är bättre vid "normal" körning.
Inbillar mig att det är lättare att sälja 2.5T än T5 då mångas bild av T5 är att de är rejält hårt körda.

Vad är sjunkande foder? Vilka andra sjukdomar tänker du på? Gasspjällsproblemen finns inte på någon av "dina" bilar iallafall.
av mange32
sjunkande foder jo tidiga v70 97 och uppåt hadde det problemet då det är foder i stål i dom motorerna och efter en tid kan dom släppa o sjunka ner lite lite hadde själv det bekymmret när jag hadde min v70 2,5t awd -97,a

måste kolla oem settings idag...ser på[…]

V70 D3 2012, P241300

Upp ⬆️⬆️

Volvo s80 99' svarar ej på gas

Ja nu har jag testat o byta till ett annat gasspj&[…]

Elpriset

Räkningen kom igår. 5145 kr för 1[…]