Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av greeeken
Totte_T6 skrev:
Frigge skrev:
Svarten skrev:Trafikenheten har chippade bilar, men de är på undantag!
Men ni har förstås rätt :roll:

Inga Polisbilar är chippade, det är OLAGLIGT, det gäller även Polismyndigheten. Anledningen till jämförelsen med 940 är att det var ett godkänt trim från tillverkaren, av den anledningen kunde dom "trimma" dom bilarna som gick på trafikenheten. Polisen är ju idag SÄLLAN inblandade i "biljakter" i höga hastigheter, dom utnyttjar sin flerfald istället. Att Polisbilar är inblandade i olyckor är inte på något sätt konstigt med tanke på körsättet som krävs vid utryckning osv, sen att det många ggr beror på puckade medtrafikanter som inte vet vart dom ska ta vägen är ju en annan sak :wink:
Vad baserar du ditt påstående att chippa sin egen bil är olagligt?
det är väl knappast så att "tusse batong" haffar mig för det?!
för att jag kör med en "miljövänlig optimering" :D

Då borde väl alla firmor som säljer trimmen hamna inom lås o bom
och skickas till den berömda bukten.

Ni verkar ovanlig frigida på denna punkt här på forumet...
Kollade med Volvia och deras maskinskadeavdelning
och deras regler var så länge maskingaranti gäller max 8år eller
max 15000mil om bilen köpts av volvo handlare
eller max 10000 mil om den köpts privat
under dessa gränser kan de vägra/reducera ersättning vid haveri
av motor/växellåda.
Över dessa gränser så har inte Volvia några synpunkter på trim.
Trafikförsäkringen gäller som vanligt oavsett om man kör i diket
i 250 eller 270km...träfrack blir det i båda fallen.

När väl maskingarantierna gått ut, so what´s the problem?
Chip away, Don´t worry be happy!

Och vad gäller att chippade bilar = alltid sönderkörda håller jag inte
med om, jag kan misshandla/pina skiten ur vilken bil som helst chippad eller ej!
I slutändan hänger det väl alltid på föraren/ägaren av bilen samt
underhåll/service av bilen (historik)
OBS! Nu pratar jag om moderata trim ej tok-trimmat.
(böja/knäcka vevstakar genom blocket!)

Nu kommer jag säkert få mothugg för detta inlägg men det är väl en av
anledningarna detta forum existerar, för att resonera/käbbla!

Han baserar det antagligen på att polisen inte ska vara olagliga.
Sen kanske på alla 1000 tals filmer där man ser att polisbilarna hamnar 70 mil efter.
av Frigge
Totte_T6 skrev:
Vad baserar du ditt påstående att chippa sin egen bil är olagligt?
det är väl knappast så att "tusse batong" haffar mig för det?!
för att jag kör med en "miljövänlig optimering" :D

Bilen är helbilsgodkänd, ändrar man på det är den olaglig. Så enkelt är det. Man väljer själv om man vill trimma sin bil men man ska vara medveten om problemen som KAN uppstå OM det händer något
Användarvisningsbild
av Brainy
CarMan skrev:vist finns det polisbilar med alla volvos olika motorer, men dom har inte trimade bilar, allt är standard

hoss oss har dom tillomed en Kango som sivilare,, lyckos dom :wink:
Jag och några till stod igår och blev förvånade över en V70N 2004 som rullade fram, det vi blev förvånade över var dieselknattret när bilen såg ut att vara en bensinare så vi slog upp regnumret och enligt transportstyrelsen så är det en D5 med 209hk, hur kommer detta sig om polisen bara kör med standardmotorer? 2004 så hade en standard D5 som också var volvos "största" diesel endast 163hk.

Jag har svårt att tänka mig att det bara skulle vara felskrivet hos transportstyrelsen.

/Anders
Säkert att de inte är trimmade? Jag tänkte hänga på en polis mellan Falun o Borlänge för tre år sedan. Jag i en S60 T5. Inte en chans att jag hängde med i acclerationen från 110 och uppåt. Däremot kom jag snart ifatt när den stannat. Sedan fick jag själv stanna för att blåsa..... Mkt förvånande så fick jag även en skopa ovett. Två dgr senare såg ja samma bil på volvoverkstaden och såg då att jag blivit ifrånkörd av en oljebrännare.
Numera kan det mycket väl vara "trimmat" i polisbilarna.. om man med det menar Polestars godkända mjukvaror. Dock sker det fortfarande inte regelmässigt, och alla historier om trim i polisbilar som cirkulerat genom åren är just bara historier.

/Thomas
Provocative skrev:Säkert att de inte är trimmade? Jag tänkte hänga på en polis mellan Falun o Borlänge för tre år sedan. Jag i en S60 T5. Inte en chans att jag hängde med i acclerationen från 110 och uppåt. Däremot kom jag snart ifatt när den stannat. Sedan fick jag själv stanna för att blåsa..... Mkt förvånande så fick jag även en skopa ovett. Två dgr senare såg ja samma bil på volvoverkstaden och såg då att jag blivit ifrånkörd av en oljebrännare.

Ja, oj va konstigt att snuten blev sne när du försökte gasa ikapp....

har själv hört historier om alla "specialtrimmade" polisbilar dom använder för sina häftiga biljakter,för dom måste ju ha massa häst för att orka att hänga med ???.
Ramlade på en "målad" 944 för några år sen, Hade exakt 0,55 i ladd !, skumt fast den kanske var nerställd och "avtrimmad" då , fast det satt fanimej en lamelldiff på den ???, DET var däremot skumt, brukar vara slungdiff ju !??, nån som har en klok förklaring eller teori ??.
XC90_Executive skrev:Det finns t.ex XC70 D5 Hundbil med Polestarmjukvara (225hk/460Nm). För att polisspec. + hundspec. gör att det tickar iväg på vågen....

Den V70in ni slog på, säker att det stod diesel? För 2,5T MY05 har 209hk om man kollar i reg.beviset.
Rätt så säker, den lät som en diesel och detta står hos transportstyrelsen:

Fordonsidentifikation

Registreringsnummer:UPS880

Fabrikat:VOLVO V70 D5

Färg:Flerfärgad

Fordonsslag:PB

Fordonsår:2004

Ägare/Brukare

Namn:POLISMYNDIGHETEN I VÄSTMANLANDS LÄN

Adress:BOX 9

Postnr:721 03

Förvärvsdatum:2005-03-18

Drivmedel 1: DIESEL

Tankvolym, liter: 70

Motoreffekt, kw: 154,0
Denna diskussion kan jag med säkerhet avsluta på en gång, det finns INTE några chipstrimmade polisbilar i hela Sverige. Finns det det så är det gjort på lokal nivå HELT utan RPS (Rikspolisstyrelsen) godkännande. Det finns nämligen en uttrycklig nationell order på att ingen polisbil får lov att chipstrimmas. Det har funnits chipstrimmade polisbilar i olika delar av landet, men ENDAST som utvärderingsfordon.

Denna fråga har varit uppe för diskussion hundratals gånger inom verket, och det blir kategoriskt nej från polisbyrån på RPS. Det har framhävts orsaker såsom att vi är tungt lastade osv, men inget av dessa argument håller, enligt polisbyrån på RPS.

Sen har jag hört på omvägar att en del enheter i Götaland har gjort en del besök på BSR i Växjö, men som sagt då är detta uppsatt som Helrekonditionering av nerspydd bil motsvarande. För det är totalt omöjligt att få en polisbil chippad idag, Polestar, BSR, Promotech eller vilket annat företag som helst. Jag vet detta med säkerhet 8)
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12

Har aldrig haft problem iaf. Tror ägandet &au[…]

Fick patchen idag till min V90 2019. Funkar nu. Vo[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

"Snott från nätet" Elektroni[…]

Bokade förra veckan kunskapsprov efter att lu[…]