Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

hejsan provar med en ny tråd jag söker folk som kan med volvos b234f motor.
om ni finns där ute , så behöver jag hjälp med min motor som inte går helt rent på tomgången (tuffar lite i avgasrör) någon liten skakning i motor. det låter som den missar på tändningen, men lossar man tändkablar en i taget så går den illa på varje sylinder. samma om man lossar spridare samma symtom.
saken är den att jag inte får denna igenom besiktningen som klagar på högt hc-värde på tomgång.
saker jag bytt
stift,rotor,fördelarlock,kablar,olja,filter,tempgivare motorstyrningen,tomgångsmotor,spjällhusgivare,lambasond
toppen nyrenoverad med nya packningar överallt sprajat med startgas på samtliga delar men får ingen respons på någon varvtalsökning/minskning någonstans. ps skall tillägga att om jag plockar bort elkontakten på en liten klocka som sitter bakom spolarburkens påfyllningsrör tror det heter evap ventil så går motorn bättre en liten stund.
så hoppas detta inlägg hjälper mig. mitt huvud är tomt på ideer mvh anders
Jag har också samma problem fast min går bra när den är kall och sen börjar den gunga och tuffa. Men den går lite sämre på en cylinder och jag har kollat allt nu (inklusive bytt spridaren) så jag har nog bara ett komptest kvar är jag rädd för :(
tackar fö dessa svar, men glömde att berätta vad som orsakar icke godkänd bes , hc-på tomgång från början 773
nu nere på 590 efter rengöring av spjällhus men fick ytterliggare en 2:a co blev högre
andenkommer skrev:tackar fö dessa svar, men glömde att berätta vad som orsakar icke godkänd bes , hc-på tomgång från början 773
nu nere på 590 efter rengöring av spjällhus men fick ytterliggare en 2:a co blev högre
alla värden tack ; om du pratar avgaser !

http://sunmaskin.se/utbildningar/sun-avgasskola
återkommer till denna tråd . En undrande tanke kanske långsökt men ändå, kan det vara tändlägesgivaren på svänghjulet som jävlas med dålig tomgång som följd, och högt hc-värde som följd . kan någon svara på detta
hejsan undrar om någon vet var jag finner ett elchema till b 234 f motorn det med motorstyrningen (tändning)
från dosan på höger sida under handfacket fram till alla givare på moter som styr driften av denna samt var kan jag finna mätvärden till detta mvh anders
DennisCA's Volvo 850 -97

Nåjaa efter en massa preppande, prime:ade me[…]

Ett vanligt förekommande bekymmer är att[…]

Vårda v90 2025

Hej, har en v90 som nu gått 1600 mil sen L[…]

@fjohan82 , Sett det där med mattorna p&arin[…]