Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hygglo
Tja!
Läste att det är vanligt att det kan bli vattenläcka vid rutan så att säkringarna och dess hållare ärgar. Hur kommer vattnet in??
Rutan är väll limmad mot karossen?
Upptäckte nämligen att listen mellan rutan och karossen glipade mot karossen med ca: 0,5mm nere i hörnet på förarsidan.
Vill ogärna kleata på en massa silicon då det ser fördjävligt ut tycker jag.

Det kanske går att blåsa rent med luft under listen och sedan lägga en siliconsträng under listen? Fast då blir det ju bökigt att ta bort listen vid ev. rutbyte sedan.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Har för mig att bara årsmodell -93 (sista modellen) hade limmad framruta men jag kan ha fel. Fråga på en bilglasfirma.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av bensinskalle
gnestakalle skrev:Har för mig att bara årsmodell -93 (sista modellen) hade limmad framruta men jag kan ha fel. Fråga på en bilglasfirma.

Mvh GK

Alla 240, s vitt jag vet, har väl "limmad" framruta? I alla fall både min -82:a och -88:a. Men det beror väl kanske på vad man räknar som lim, det är ju något svart kitt.

Jag tog bort listen just i det nedre hörnet, böjde ut rutan så mycket det gick och klämde i karosserikitt ( de enda jag hade hemma ) och klämde ihop det igen, och det har hållit tätt än så länge. Men om man vill ha det riktigt bra kan man ju lämna in till någon glasfirma och be dom "limma" om rutan bara, det kostar inte så groteskt mycke
Användarvisningsbild
av Hilmer
Rutan sitter med butyltejp, dvs inte limmad.
Vad jag förstått efter att ha läst ditt inlägg så läcker alltså inte rutan som det är nu utan du bara är rädd för att det ska börja läcka, rätt eller fel!??
Listen kring vindrutan är endast en sk dekorlist, har ingenting med rutans fastsättning att göra, eller dess täthet så det spelar ingen roll hur denna ligger. Förutom att det ser tråkigt ut;)
Listen krymper/torkar en aning pga åldern, därför som den ibland kan hamna lite konstigt. I andra fall är det pga att rutan rört sig (antingen nedåt eller utåt) som gör att listen hamnar fel, detta pga värmen soliga dagar.
Användarvisningsbild
av Hygglo
Ok tack för svar..
Rutan läcker inte igenom vad jag vet.. Bra det du skrev med listen att det bara är decor och inte livsviktigt.. Jag har sett vissa som siliconat vid listen, då har dom altså gjort det i onödan..
Då får min 0,5mm glipa vara..
Förstärkt kamrem

Är det nån som vet var man kan köp[…]

Olika typer av växellådor

Återigen rent generellt så kommer bile[…]

installera dragkrok

Det är plättlätt att installera med[…]

nackdelar med Running Boards

Tycker inte bilen är tillräckligt hö[…]