Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rune
Jag har sett på forumet att många har diverse problem med acc, men inget som är exakt som mitt (vad jag ser - men jag är erkänt dålig på att leta... :) )
När jag startar bilen (V70 -01) en varm dag efter att ha stått minst 10 min funkar acc:n som den ska. Ac:n går, fläkten går, alla spjäll ställer sig som förväntat. Men när det börjar bli lagom svalt i bilen och fläkten går ner i varv styps också lufttillförseln in i bilen vilket får till följd att det blir blir varmare och varmare. Ibland - men inte alltid - börjar då fläkten att öka i varv, men luften kommer inte ut i kupén. Om man styr luftflödet manuellt, hörs det som om spjällmotorerna öppnar och stänger spjällen som de ska, men trots det släpps ingen eller väldigt lite luft in även om man manuellt ökar fläkthastigheten till max. Det känns som om det finns nåt "huvudspjäll" som kan stänga av allt flöde... Är det så eller? Den lilla luft som trots allt sipprar igenom är kall och behaglig, så ac:n går, men flödet är alldeles för litet för att göra nytta. Tips någon?
Hälsningar Rune
av xxargs
Luktar frusen evaporator

Så länge du har fläkten på hög fart så håller evaporatorn sig på plusgrader, men när acc-kontrollern drar ned fläkten för att det blir svalt i kupén så börja det frysa och täcker snart igen alla lameller med frost och nästan ingen luft kan dras igenom evaporatorn längre även om kupéfläkten senare dras upp till max igen

Grundfelet är förmodligen frostskyddsensorn i evaporatorn inte ger rätt information så att klimatkontrollern stänger av kompressorn när det blir för kallt (under 0 grader).

Om du tittar under motorhuven efter att ventilationen nästan försvunnit trots fläktpådrag och först ser på den tjocka AC-röret vid torpedplåten om den är frostig (dvs. is på röret) därefter ser att navet på kompressorns remskiva att den aldrig stoppar trots att ventilationen är på låg fart så bekräftar det problemet, om du stänger av AC-knappen och navet på kompressorn stannar så är det en ytterligare indikation då styrningen av magnetkopplingen fungerar och inte beror på att kompressorns magnetkoppling har kärvat ihop (eller relä som inte vill öppna sig) och alltid snurrar. (förutsätter att det är en ON/OFF-kompressor och inte den moderna typen med PWM-styrning då dessa inte har någon magnetkoppling)

Det finns nyligen skriven tråd om att identifiera och byta frostskyddssensor/evaportorsensor.
av Rune
Tack för svaret, det verkar väldigt troligt... Jag har just varit ute och kört en sväng och allt beter sig precis som du beskriver. När det sedan frusit och jag körde utan inkopplad ac, så kom luftflödet igång igen efter en kort stund, först riktigt kallt (is kyler väl oxå...) och sedan med uteluftens temperatur.

Ny tempgivare till evaporatorn imorgon alltså!

Tack än en gång för tipset!
// Rune :lol:
av Rune
Bättre sent än ännu senare... Jag ville bara meddela att tipset var helt rätt, acc:n funkar utmärkt nu och allt till en kostnad av 211 kr... Tack än en gång! :lol:
// Rune

När byttes bränslefilter senast?

Stefans 968

Bra val. Det röda såg väldigt myck[…]

Vad ska jag köpa och varför?

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300[…]

Volvo V5 D2 2012. Koppling

Hej Kopplingen tar fint och jämt i börja[…]