Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bewsfroe
Det har nämnts i tråden att det oftast går att schimsa utan att demontera kompressorn. Betyder det att magnetkoppligen kan tas loss utan avdragare etc. när centrummuttern e bortskruvad? Mao hur hårt sitter den?
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Ska fråga min mekaniker, han tar bara 450kr/h och är jäkligt duktig. Han läser alltid forum mm för att få tips. Mejlar han länken som var mycket fint gjord. Tänk om man vore lika duktig :shock:
av xxargs
2444ever skrev:"Hamra in" låter väldigt billigt :)
Hamra låter elakt mot lagren i kompressorn, men visst ringarna/stöden som håller den rörliga kopplingdelen kan säker stukas in lite med lite våld, alternativt något mellanlägg som gör kopplingsdelen inte går ända ut - dock gäller det att grejorna sitter kvar när det snurrar fort...
av Bewsfroe
xxargs skrev: Då omchimsning kan göras utan att ta loss kompressorn eller behöva tömmas på köldmedie i flesta fall så kanske man få hitta någon annan mek som är villig att ta jobbet mot kanske löpande räkning och det blir betydligt billigare än dom 8-10 papp som AC-firman vill ha. eftersom man inte rör kylkretsen så är det heller inget som strider mot några miljölagar.
Behöver man avdragare för att få loss magnetkopplingen efter det att centrummuttern lossats? Eller sitter den såpass löst att man rentav kan ta den för hand eller kanske mha. en mejsel eller liknande? Min fundering bottnar i att jag har ingen möjlighet att komma åt med avdragare utan att demontera kompressorn!
av mathias850
xxargs skrev:eftersom du får kyla när det väl fungerar så är det inte köldmediebrist.

att det fungerar nystartat med sluta att fungera efter ett tag och när det är varmt är 'klassisk' symtom på att magnetkopplingen på din AC-kompressor behöver schimsas om - om du kan identifiera remskiva till AC-kompressorn så ser du en litet gap på ytterkanten av skiva - som slår ihop till ingen gap alls när kompressorn normalt snurrar - är denna gap 0.8 mm eller större (mät med bladmått vid avstängd motor) så brukar många få problem enligt din symtombeskrivning.

det finns ett flertal trådar i forumet ang. omschimsning av kompressor och en ganska visuell är http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... or#p530290

Varför magnetkopplingen inte drar när det är varm beror på att dragkraften minskar kvadratiskt med ökad gap, när kompressorn är varm så ökar gapet med några 1000-dels mm, resistansen i elektromagnet ökar vid värme och strömmen minskar och magnetkraften avtar, samt generatorspänningen sänks när det är varmt för att spara på batteriet vilket ger ännu mindre ström till magneten och magnetfältet minskar ännu mera - det kan handla om 1000-dels millimetrar om kopplingen drar eller inte i dessa situationer när det ligger så på gränsen kring 0.8 mm i gap.

sedan har du fel att kompressorn inte producerar värme - de producerar massor av värme, ungefär lika mycket i friktion som arbetet för själva kompressionen av gasen - men det är kylmediet som transporterar bort värmen hela tiden i form av hetgas. Därför är det lätt att kompressorn blir överhettad ganska fort när det är dåligt med köldmedie och därför stänger man av kompressor med långtrycksbrytare - ibland räcker inte detta utan det finns också en termobrytare monterad på kompressor och bryter strömmen till magnetkopplingen när kompressorn är för het (~100 - 110 grader Celler så)

modernare kompressor med PWM-styrning har ingen magnetkoppling som kan stoppa kompressorn när det är problem och dessa riskerar också gå sönder (läs skär med en massa metallspån i hela kylkretsen som resultat) med mycket dyra och ändå osäkra reparationer om man kör dessa med för lite kylmedie i systemet just för att kompressorn inte kyls som det skall och oljecirkulationen stannat av för att det inte längre någon köldmedie som blåser runt oljan.
tack för en mycket bra förklaring på hur de funkar. nu är de så att jag har samma fel dvs att kompressorn slutat att fungera efter någon mils körning i varmt väder. har haft inne bilen och fyllt på med ac men de sa att de fans så de va ju 990 kr bortkastat,men hur som hällst så vet jag att de finns ac i systemet. sen så har jag mätit mällan koplingen och kompressorn och där har jag ett glapp på 0.8 alltså så måste jag göra en schimsing. men vilka verktyg behöver jag? när jag pratade med volvo så sa dom att jag behöver special verktyg? och har själv kollat efter lite och de ser ut som att jag behöver de,det är nämligen runda skallar på m5 skruvarna som man inte kan skruva ut? ska man gå på dom med en pålygrip och hoppas på att man får loss dom eller finns de special verktyg?

har en volvo v70 01a
av inkognito
är väl insex eller torx skruvar, kan jag tänka mig.

Mmm, det är inte längre som med Volvo 24[…]

Jag har fått till mig av phoenix gold sj&au[…]

Har det gått så illa att du inte kan l[…]

måste kolla oem settings idag...ser på[…]