Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Min AC har börjat strula utomlands och allt. Den kyler en stund för att sedan lägga av. Kan man göra någon egen reset av något slag? Kolla felkod själv?
Eller är det bara att köra in eländet till en ACC verkstad för läcksökning och tryckkontroll. Det konstiga är att den funkar i ca 30min för att sedan lägga av. Slår man av ac och kör en stund så funkar det igen. Skumt.

Bilen en V70D5 2003
Användarvisningsbild
av Magnus308
dieselmagnus skrev:Min AC har börjat strula utomlands och allt. Den kyler en stund för att sedan lägga av. Kan man göra någon egen reset av något slag? Kolla felkod själv?
Eller är det bara att köra in eländet till en ACC verkstad för läcksökning och tryckkontroll. Det konstiga är att den funkar i ca 30min för att sedan lägga av. Slår man av ac och kör en stund så funkar det igen. Skumt.

Bilen en V70D5 2003
Jag är skitdålig på AC system men kör du i något riktigt varmt land? Det brukar finnas ett skydd som kopplar ur AC`n om motortemperaturen blir för hög tex när man blir stillastående länge i köer.
av Tartryffel
Det där fattar inte jag. AC:n påverkar ju inte motortemperaturen. Enda skillnaden om den är på eller av är ju om dess kompressor drivs av motorn och den lilla värme den genererar är försumlig.
Jag har inte kvar min S60 men känner inte igen att AC:n kan slås av på det sättet.
av xxargs
eftersom du får kyla när det väl fungerar så är det inte köldmediebrist.

att det fungerar nystartat med sluta att fungera efter ett tag och när det är varmt är 'klassisk' symtom på att magnetkopplingen på din AC-kompressor behöver schimsas om - om du kan identifiera remskiva till AC-kompressorn så ser du en litet gap på ytterkanten av skiva - som slår ihop till ingen gap alls när kompressorn normalt snurrar - är denna gap 0.8 mm eller större (mät med bladmått vid avstängd motor) så brukar många få problem enligt din symtombeskrivning.

det finns ett flertal trådar i forumet ang. omschimsning av kompressor och en ganska visuell är http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... or#p530290

Varför magnetkopplingen inte drar när det är varm beror på att dragkraften minskar kvadratiskt med ökad gap, när kompressorn är varm så ökar gapet med några 1000-dels mm, resistansen i elektromagnet ökar vid värme och strömmen minskar och magnetkraften avtar, samt generatorspänningen sänks när det är varmt för att spara på batteriet vilket ger ännu mindre ström till magneten och magnetfältet minskar ännu mera - det kan handla om 1000-dels millimetrar om kopplingen drar eller inte i dessa situationer när det ligger så på gränsen kring 0.8 mm i gap.

sedan har du fel att kompressorn inte producerar värme - de producerar massor av värme, ungefär lika mycket i friktion som arbetet för själva kompressionen av gasen - men det är kylmediet som transporterar bort värmen hela tiden i form av hetgas. Därför är det lätt att kompressorn blir överhettad ganska fort när det är dåligt med köldmedie och därför stänger man av kompressor med långtrycksbrytare - ibland räcker inte detta utan det finns också en termobrytare monterad på kompressor och bryter strömmen till magnetkopplingen när kompressorn är för het (~100 - 110 grader Celler så)

modernare kompressor med PWM-styrning har ingen magnetkoppling som kan stoppa kompressorn när det är problem och dessa riskerar också gå sönder (läs skär med en massa metallspån i hela kylkretsen som resultat) med mycket dyra och ändå osäkra reparationer om man kör dessa med för lite kylmedie i systemet just för att kompressorn inte kyls som det skall och oljecirkulationen stannat av för att det inte längre någon köldmedie som blåser runt oljan.
av mikebike
Jag hade samma problem på min gamla bil och då var det en givare som strulade. Det gjorde att kylelementet frostade igen och slutade fungera.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Den slutade faktiskt att fungera efter en lång bilkö i Polen. Det var ca 25 grader varmt. Sedan drog vi genom autobahn och låg väl i ca 160km/h och då fungerade den bättre. Jag har provat att dra på båda på blå läge. Kommer ytterlufttemp. Provat att köra manuella läget ingen skillnad. Jo jag tror nog lite på magnetkopplingen.
Är det en dyr historia?
av xxargs
tja - om du läser länken i mitt förra inlägg så är det ganska bra beskrivet hur man fixar det själv.

om du går till en AC-verkstad så säger dom troligen att kompressorn måste bytas för 8-10 papp med kommentaren att om kopplingen är dålig så är kompressorn också nästan slut (vilket oftast inte är sant) då dessa inte vill göra omschimsningsjobbet då det är för lite pengar för dem och vid den här tiden på året med desperata svettiga kunder med trasig AC på kö som inte frågar efter priset och och stor del av arbetsstyrkan på semester så kan AC-verkstäderna vara kräsna på sina håll och välja mellan kunderna och ta dom som ger mest pengar och hänvisa dom mindre lönande jobben till 'någon gång i höst'.

Då omchimsning kan göras utan att ta loss kompressorn eller behöva tömmas på köldmedie i flesta fall så kanske man få hitta någon annan mek som är villig att ta jobbet mot kanske löpande räkning och det blir betydligt billigare än dom 8-10 papp som AC-firman vill ha. eftersom man inte rör kylkretsen så är det heller inget som strider mot några miljölagar.
av semmelman
Min AC-expert fråga vilken kostnadsnivå jag ville ha lagningen på så jag sa så billigt som möjligt då hamra han in den yttre skivan på magnetkopplingen (typ schimsning) - eller nåt jag vet inte exakt - och sen funka den fint.
Dock har jag fler problem på AC så felsökning fortsätter, troligen givarrelaterat...
av 2444ever
"Hamra in" låter väldigt billigt :)

måste kolla oem settings idag...ser på[…]

V70 D3 2012, P241300

Upp ⬆️⬆️

Volvo s80 99' svarar ej på gas

Ja nu har jag testat o byta till ett annat gasspj&[…]

Elpriset

Räkningen kom igår. 5145 kr för 1[…]