Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

buffonmk3 skrev:menar du den givaren som sitter till höger vid gas pedalen?

om det är den du menar så köpte jag faktiskt en ny sådan, var inte alls farligt dyr på volvo
Den givare som diskuteras i den här tråden är den som sitter bakom det lilla fläktgallret i ACC-enheten, ingenting annat.
av JanneH
Toppen! Har också problem med kupé temperaturen, men på morgonen funger kupétempen i ca 15min därefter skickar den på kalluft då är det bara att vrida på full värme. Kanske har en massa skit i fläkten för jag antar att det inte borde fungera alls om sensorn skulle vara trasig. För den skickar väl ut kalluft om det är stopp och det blir varmt bakom panelen.

Men toppentråd om det skulle visa sig vara sensorn.
JanneH skrev:Toppen! Har också problem med kupé temperaturen, men på morgonen funger kupétempen i ca 15min därefter skickar den på kalluft då är det bara att vrida på full värme. Kanske har en massa skit i fläkten för jag antar att det inte borde fungera alls om sensorn skulle vara trasig. För den skickar väl ut kalluft om det är stopp och det blir varmt bakom panelen.

Men toppentråd om det skulle visa sig vara sensorn.
En trasig sensor kan man ju kalla det både om den är av, och om den slutat fungera enligt specifikationerna. I ditt fall är det väl mest troligt att det är fullt med damm bakom gallret. Men det skulle även kunna vara så att sensorn har gått sönder och meddelar bilen att det är varmare än vad det är.
Det lär du märka, plocka bort och kolla hur det ser ut, gör rent noga men var försiktig med sensorns ben.
av jfsbc
Flott beskrivelse, og en info jeg dessverre fant etter å ha hatt ute CCMen 2 ganger for å sjekke delene. Jeg har også byttet vifte - dette var Bilias svar på problemet (1500 nok,-) uten endring.
MEN - jeg har en 2005 XC90T6. så da er spørsmålet - kan jeg følge denne oppskriften for min bil? Vil jeg evt få problemer med med feilkoder? Veldig spent på om dette løser mitt problem (jeg har også "renset" gitteret foran temp-giveren, utrolig dumt av meg! :oops: )
jfsbc skrev:Flott beskrivelse, og en info jeg dessverre fant etter å ha hatt ute CCMen 2 ganger for å sjekke delene. Jeg har også byttet vifte - dette var Bilias svar på problemet (1500 nok,-) uten endring.
MEN - jeg har en 2005 XC90T6. så da er spørsmålet - kan jeg følge denne oppskriften for min bil? Vil jeg evt få problemer med med feilkoder? Veldig spent på om dette løser mitt problem (jeg har også "renset" gitteret foran temp-giveren, utrolig dumt av meg! :oops: )
Det fungerar på XC90 också!
Väcker denna tråd till liv. Har ett fel som Vida säger är innetemperatursensorn, och ett ben var av på NTC-motståndet. Har beställt nya enligt spec ovan.

Den blå plasten ska ligga mellan centrumknapparna och fördelningsplasten för lyset på kretskortet.
av BearaR
Måste väcka liv i denna tråd igen då jag har råkat haft sönder mitt NTC-motstånd, (trodde också det var en insekt :oops: )
Men då denna https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... =60-279-32 har utgått ur sortimentet och det är denna som är ersättare https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... =60-280-39. Så undrar jag om det funkar? Eller är det en annan man ska ha?
Användarvisningsbild
av isak
Prova o löd dit den du. Kan vara en annan tillverkare som skiljer bara. Är ju inget fantasipris om den skulle ha galet reglerområde så inställningen hamnar utanför skalan bara.
Lambdalampan lyser

Lambdalampan började lysa igen cirka 13 mil e[…]

Det är möjligt och går att gö[…]

Renoverad differential till Volvo AWD. Passar f&o[…]

Problem med igensatt sotfilter . . . hmmm . . . . […]