Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tänkte försöka tysta drivaxlarna på min V70 -05 140hk

Hört om någon som använde kedjespray till MC och tänkte testa det.
Limma vill jag inte och är för snål för att lämna in den :)

Dock undrar jag om det finns en guide med lite tjusiga bilder så man kan få lite hjälp på traven.
Man vill ju inte demontera mer än nödvändigt.

En annan fråga gäller lastväxlingar i ratten när man gasar/släpper gasen/bromsar på ojämn väg.
Tycker min bil ormar sig lite väl mycket men det kanske är så V70 är.
Något man kan passa på att kolla/rycka i när man har av framhjulen?

Har iofs precis haft den på service på Mechanum och de rek. att byta länkarmarna snart p.g.a. att bussningarna började bli dåliga. Hur yttrar det sig när de är slut?
För att få bort klickljudet på drivaxlarna räcker det med att lägg på lite fett, Limma inte!
Många Volvo verkstäder har slutat att limma axlar och fettar dom istället.
Båda mina drivaxlar är fettade för över ett år sedan och det fungerar utmärkt.

Är bussningen i länkarmen sopslut så börjar det klonka rättt rejält, Bilprovningen brukar vara noga med att kolla spindelleden och länkarmsbussningarna.
Jag bytte länkarm och spindelled på båda sidorna på min S60, Det tar några timmar men det är värt att göra själv om man är någorlunda händig.
Ormar sig är kanske fel uttryck men om vägen är väldigt ojämn (spårig) och jag bromsar så vrider sig ratten. Gjorde inte det på min Skoda i alls samma utsträckning.

Hur mycket måste jag plocka bort för att kunna fetta in dom?
Tänkte om det var någon som kunde skriva en snabb HowTo så man inte lossar mer än nödvändigt.
Dede skrev:Ingen som själv fettat in splinesen på drivaxlarna som kan förklara hur man enklast gör?

1. Lyft upp bilen med domkraft
2. Palla upp den ordentligt!
2. Ta bort hjulet
3. Lossa drivaxelbulten dvs den som sitter i mitten av bromsskivan
4. Lossa Spindelledens mutter på undersidan av fjäderbenet samtidigt som du
håller emot med en Torx bits (Kulan får inte rotera då förstörs gummitäningen)
5. Böj ner länkarmen för att trä ur spindelleden och dra samtidigt nedre delen
av fjäderbenet lite utåt.
Obs! När du drar fjäderbenet lite utåt så var väldigt uppmärksam på att den inre
drivknuten inte delar sig, Om du tar hjälp av någon som samtidigt trycker drivaxeln lite
lätt in mot växellådan så mininimerar du detta problem.
6. Nu kan du röra drivaxelns ände fritt i splinesens längdriktning i hjulnavet och det är bara att fetta in...

Detta har jag skrivit direkt ur minnet men du borde kunna göra det efter denna instruktion.

Några felkoder???

Jag antar att det är laddtrycksgivaren du men[…]

På min 745-a -88B fungerar c-låset per[…]

Ja ska man, som nu för tiden, spotta ur sig e[…]