Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av argasnickaren
hej
ny på forumet men gammal i gamet,
har inte kört volvo på många år och är nu tillbaka med en v70 r-design 2011,
till saken, är lite buller skadad och vill alltid ha mer, har nästan alltid haft någon form av sportsystem men tycker dom har blivit tystare med åren, minns gamla saab 900 turbo med riktigt gott ljud,
har någon gjort någon bra lösning?
hade raka rör på min senaste passat 2,0 tfsi men tyvärr lite tyst som dom flesta (ja jag vet att det inte är godkändt men bryr mig mer om bra ljud än om de blåa)
alla förslag som är testade med bra ljud är välkommna, gissa kan jag göra själv,

mvh johan :P
av pergrein
Du ska nog skriva vad du har för motor... 2.5FT??? Tycker inte det är så mycket folk på detta forum som byter till sportavgassystem men desto mer som optimerar (Polestar) sin motor.

Mvh
Per
av argasnickaren
sorry
med kampanjen som var trodde jag knappt att det fanns några andra än 2,5 ft,
min fick polestar direkt vid leverans och går bra men är för tyst,

mvh johan
av oldtimersmc
argasnickaren skrev:hej
ny på forumet men gammal i gamet,
har inte kört volvo på många år och är nu tillbaka med en v70 r-design 2011,
till saken, är lite buller skadad och vill alltid ha mer, har nästan alltid haft någon form av sportsystem men tycker dom har blivit tystare med åren, minns gamla saab 900 turbo med riktigt gott ljud,
har någon gjort någon bra lösning?
hade raka rör på min senaste passat 2,0 tfsi men tyvärr lite tyst som dom flesta (ja jag vet att det inte är godkändt men bryr mig mer om bra ljud än om de blåa)
alla förslag som är testade med bra ljud är välkommna, gissa kan jag göra själv,

mvh johan :P

Problemet med "raka rör" är att farbror blå numera beivrar den företeelsen och gör det på ett nytt sätt.
Du får inga böter för de har ingen utrustning för att mäta ljudtryck men du åker på en reggbesiktning och det är dyrt (950kr)och besväligt att få tid.
Det här är en nytt angreppsätt och gäller både bilar och MC, tidigare så var det bara att överklaga så fick man rätt.
Nu så "anser polismannen att fordonet inte är i orginalutförade" och skriver ett förläggande om registreringsbesiktning fuck em
av Steff 99
Det är väl ganska bra att man stoppar detta med onödigt buller, sedan förstår jag de som har en V8 eller V12:a där det låter häftigt ...men en V70.. det säger väl mer att vilja o inte kunna. :roll:
av argasnickaren
tack för svaret oldtimersmc
såg att vi har haft liknande bilar under vår uppväxt, vet ej om det gäller mc också men lika barn leka bäst.

till steff så kan jag inte förstå varför en 5a på 260 hk med rätt rör inte skulle låta bra (prova gärna en ford rs med riktigt gott ljud)
när du sen kan tycka att en trött 5 liters v8 på 195hk låter häftigt.. det säger väl mer att vilja o inte kunna

många ljudliga hälsningar johan
av Steff 99
Jag förstår att du inte förstår ...men att slå hål med en "spik" i ljudämparen på en Volvokombi för att det skall låta, jojo...förmodade att det bara var nyss fyllda 18 åringar i gamla 745:or som hade den uppfattningen.... 8)
Men var och en blir väl lyckliga över det lilla. :mrgreen:
Användarvisningsbild
av hollan
jag tyckte som du men har bara ekonomi fixat lite mer motorljud jag fimpa första dämparen och satte ett rakt rör tog ca 20min
ljudet nja hade önskat mej liiite mer men den hörs ungefär som en 850 turbo med de goa fiskebåts mullert på tomgång men den hörs mindre än min gammla v70n t5 med feritta
av argasnickaren
tack hollan
hade en ny 855 glt 97, den hade ett betydligt bättre motorljud än min nya ft,
dyker inget annat upp skall jag prova ditt tips, verkligen billigt, lätt att återställa om man inte blir nöjd alternativt skall säljam
bor själv i skåne så vi kanske springer på varandra,
mvh johan

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]

Laddbox

Jag köpte en begagnad Cetek Njord, hade redan[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]