Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bender
Hjälp! Min RTI skärm börjar bli dålig. Jag har upplevt att belysningen blivit svagare och svagare. Jag har full kräm på instrumentbelysningen och valt den ljusa skärminställningen. Ändå är den väldigt svag.

Vad skall man göra? Måste man byta hela skärmen eller finns det någon lampa?

Är det någon som haft samma problem?

mvh/Thomas
Användarvisningsbild
av cycler
I kanterna på en TFT skärm sitter det lysrör som ger ljuset till skärmen. Efter en tid börjar dessa lysrör bli svagare och svagare.
Antingen byter man lysrör. (SVÅRT! Måste pilla isär skärmen. Inget man gör som lekman. Inte något man brukar göra ens på skärmar till datorer.)

Eller så skaffar man en ny skärm på skroten eller Volvo.

(Eller säljer den billigt till mig :D )

Vill du ge dig på att byta själv så kolla först priset på Volvo eller skroten. Borde bli billigare än att lägga ner tid på det.

Skall du göra det ändå så ta bilder och lägg upp till oss! :D

Hjälpanvisningar borde finnas på nätet. Samma handhavande som att byta på en stor. Borde vara. Försök få ur Volvo var skärmen är köpt så du kan fråga tillverkaren vilka lysrör du behöver.

Lycka till och berätta här hur det går.
av Bender
Okej, då får jag jaga vidare. Skit att den strular. Jag använder den verkligen ofta.
Tack för input! Jag skall informera så snart jag kommit någonstans.

mvh/Thomas
av Bender
Nu har jag kollar i bildelsbasen.se och de vill ha 5375.- för en skärm.
Men det finns ingen från en 2004 som jag har.

När kom 16:9 skärmen som jag har?

mvh/Thomas
Användarvisningsbild
av cycler
5000 pix!?! jisses....

För bara skärmen?! Ett tips är att ringa Volvo... kan knappt tänka mig att de är dyrare.

Men är bilen en 2004 hade bankat på Volvo. En TFT skall hålla längre än så, låt vara att den sitter i bil!

Låt de titta på den och jämföra med en ny eller nått. Nu antar jag att den är rejält mörk, inget vanligt "slitage" alltså.

/C

Jag byter rem varje till varanat år. Vä[…]

Kolla plats 11 och 18 i bagaget. https://www.volvo[…]

D4 VEA dricker olja

Nu har jag allt klart för mig kring vad motor[…]

Misständningar Volvo S60 T5 2008

Har du fått spridarna testade? Alltså […]