Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av minvolvoS40
Jag har problem med min volvo S40 -01. Har googlat och kollat en massa forum men kan inte hitta något. Hoppas kunna få hjälp här.
Det började 3-4 dagar efter att urtrampningslagret och kopplingen byttes (om det kan ha någon betydelse).
Från ettans växel, då jag släpper upp kopplingen och bilen börjar rulla så knakar det. Är alltid vid samma läge vid "kopplingsuppsläppet". Rullar jag sakta sakta iväg så är det längre mellanrum mellan varje knak. Vid tvåans växel samma. Trycker jag till på gasen så bilen "rycker till" så knakar det också. Med handbroms i och ska försöka dra iväg så knakar det. Vid växling till trean tycker inte jag att jag kan höra något, kanske för att bilen låter mer då, eller för att det går för fort för att kunna höra.
Jag trodde först att det var någon drivknut, då knakandet låter som så. Men då ska det väl bara låta när man svänger? Knakandet låter lika mycket om jag kör rakt fram, svänger vänster eller svänger höger.
Tog mig till verkstan och den hissades upp. Verkstadsgubben kunde inte se nånting under som kunde knaka. Han provkörde också. Upp med motorhuven, i med handbromsen, upp med kopplingen, knak knak. Han kunde inte se något där under heller..
Är det någon som har haft eller har samma problem?

Ett ljud till. Ibland låter det som om man slipar en kniv, kniven i ena handen och skärpstaven i den andra och så "svish svish" (inte lätt att förklara ljud med ord..) Spelar ingen roll om jag står stilla eller rullar. Låter som att det är något under motorhuven, ljudet kommer därifrån.
Har ingen aning om det har med det andra att göra eller inte..

Skulle bli väldigt tacksam om någon där ute som tror sig veta vad som är fel vill hjälpa mig!
av minvolvoS40
Nja, tror inte det är samma.. Knakar inte enbart när jag svänger.. Den är dessutom kollad. Inget av svaren är anledningen till att min knakar..
Jag får kanske göra som han sa. Köra tills det är värre så kanske det är lättare att lokalisera felet då..
av JAWA500
Tänkte mer på att jag har samma problem som du och min kompis som jobbar på Volvo (i 20 år) var säker på att det var motorkudden som var problemet (fabriksfel). Det knakar precis som du beskrev det på min V40.

mvh Dennis
av minvolvoS40
okey, tack så mycket!
Då får han kolla igen.
Men vad gör man åt det..? Är inte så bilkunnig.. Dyrt..?

/Johanna
Användarvisningsbild
av Tomas88
minvolvoS40 skrev:
Ett ljud till. Ibland låter det som om man slipar en kniv, kniven i ena handen och skärpstaven i den andra och så "svish svish" (inte lätt att förklara ljud med ord..) Spelar ingen roll om jag står stilla eller rullar. Låter som att det är något under motorhuven, ljudet kommer därifrån.
Har ingen aning om det har med det andra att göra eller inte..

Skulle bli väldigt tacksam om någon där ute som tror sig veta vad som är fel vill hjälpa mig!
Detta låter som ett ljud som brukar komma från ACn (ECC) och är i så fall helt normalt.

Växellådsbekymret har jag ingen teori om.
av minvolvoS40
Okey. Ska kolla om ljudet försvinner då jag stänger av den för att få det bekräftat!
Tack tack!!

/Johanna
Användarvisningsbild
av BlackXS
Låtar tråden.

När jag växlar så låter ett stort gnisslande ljud utanför bilen, alltså varje gång jag växlar så hör man när jag växlar utanför bilen i form av gnissel?

Kan detta bero på förlite olja i växellådan? (är novice men har Haynes v40 bok och i den står det att man ska fylla växellåds-lådan full med olja eller så att oljan ligger precis under pluggen som man skruvar fast för att hälla i oljan?)

Handbromsen tar bra men man behöver dra spake[…]

Hur och varför vill du dela. Internet fr&arin[…]

Kolla reläet för bränslepumpen, l&o[…]

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]