I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

av Benjamin01
Hej jag har problem med att bilen V70 T5 år 1999 går ojämnt eller inte alls när luftfuktigheten stiger en bit över det normala, exempelvis i går var det riktigt fuktigt i luften en bra stund innan regnet föll och sedan ett stadigt regn. Men jag skulle nog med säkerhet säga att det är luftfuktigheten som skapar problemet, Bilen tänder inte på alla cylindrar och går ojämnt ett tag och sedan dör den. Detta problem har bara visat sig vid uppstart i dessa förhållanden alltså aldrig när bilen är i gång och varm körd då går den som en klocka, så här långt i varje fall. Har läst en del och förstått att det kan ha med fördelardosan att göra (fukt i dosan???). All hjälp är välkommen sommaren knackar på dörren och jag vill inte sitta fast med bilen mitt i semestern.

Mvh
Benjamin
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Frågan är ju eftersom du har en -99 med turbo så borde du ju ha fördelarlös tändning. Och i så fall så har du ju en spole per cylinder. Nåt som kan va bra att börja med är ju att lossa tändstiftåpan och kolla tändspolar och så efter fukt eller tecken på dålig kontakt. Kolla även efter skadade kablar till tändspolarna.

Nya BE (efter 19 februari 2013) har en begrän[…]

Tack för feedback 👌

Kineserna är ju glada för att ha ett ext[…]

Jo men hur får man bort denna klädsel[…]