Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Krollspell
Claesson skrev:
sweborn skrev:Du kan tanka 98 oktan med gott samvete om bilen är optimerad för det. Den kommer att dra mer soppa med 95 oktan, så det är ingen kostnadsfråga.

V-power är inte lika poppis längre när den är "förstörd" med etanolinblandning, men det kanske ändå var Porscheägare som hade störst intresse av den soppan.
Hur mycket etanol är det i V-Power? Är det etanolen som fixar den sista oktanen?
Nix, det är fortfarande 99 oktan utan etanol vad jag kan läsa. Men vissa hävdar att Shell Sverige den 1 juli i år "tvingades" ha i 5% E85 ( i Tyskland finns 100 oktan i V-Power) men inget jag lyckats hitta fakta om.
av sweborn
V-power var etanolren tidigare, men i takt med trenden att "bensin" skall innehålla mer och mer etanol har även V-power fått krypa till korset. ST1 levererar nu bensin till Shellmackarna?

Edit: står en del på http://www.porsche.nu. Statoil 98,5 oktan är det som gäller?

I Finland har jag dock sett 5% etanolinblandning i 98 oktan bensin så jag tror det är etanol i allt inom en snar framtid.
av Tartryffel
I Sverige är det ju etanol i 95-oktanig bensin numera, men inte i 98-oktanig.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Okej så då är det

95-oktan inblandad med etanol
98-oktan ej inblandad med etanol
99-oktan (v-power) inblandad med etanol
Användarvisningsbild
av Krollspell
simonhalmstad skrev:Okej så då är det

Som jag fattat det är det fr o m1 juli 2011 ev. 5% etanol i både 98 och V-power i Sverige.
av Tartryffel
Krollspell skrev:

Som jag fattat det är det fr o m1 juli 2011 ev. 5% etanol i både 98 och V-power i Sverige.
Stämmer inte.

http://www.okq8.se/data/internal/data/1 ... in_MK1.pdf

"Den 95 oktaniga bensinen har 5 % etanol inblandad i bensinen."
Användarvisningsbild
av Guligan
Går kanske lite OT nu... Jag lyssnade härom månaden på ett föredrag av VD:n för ett av de stora drivmedelsbolagen i Sverige. Han spår att intresset för 98 oktan kommer öka inom kort i takt med att etanolinblandningen ökar. En del äldre fordon (även om de är få) tål inte detta men framförallt är det attitydproblem, läs skepsis, mot etanol som driver somliga vilja att betala lite mer för 98 oktan. VD:n var lite bekymrad över detta faktum då de ersatt många 98-pumpar till förmån för E85...
Användarvisningsbild
av Krollspell
Tartryffel skrev:
Krollspell skrev:

Stämmer inte.

http://www.okq8.se/data/internal/data/1 ... in_MK1.pdf

"Den 95 oktaniga bensinen har 5 % etanol inblandad i bensinen."
Att den 95 oktaniga har haft 5% sedan länge är allmänt känt. Det kommer ev. att höjas vad jag förstår.

Min kommentar gällde därför bara 98 och v-power.
av MattiasD
sweborn skrev:V-power är inte lika poppis längre när den är "förstörd" med etanolinblandning, men det kanske ändå var Porscheägare som hade störst intresse av den soppan.
På vilket sätt "förstörs" bränslet av etanolinblanding? Etanolen höjer oktantalet och förhindrar vattenbildning vilket borde ses som något positivt.
av perhall
Det blir säkert E10 någon gång men det har varit och är en enorm debatt i Tyskland om att E10 skulle förstöra bilarna etc. En del fabrikanter vågar inte heller ta på sig ansvaret för vad som kan hända med bilen... men det är säkert ingen fara, bara förändringsobenägenhet... och säkert, lite typiskt tyskt, en rädsla för ökad förbrukningen utan att priset på soppan sänks (och de facto drar ju bilen mer med E10 än med E5)/PH

Tack så mycket för tipsen. Jag kollar d[…]

Vilken storlek ska det va på bromsskivor fra[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&[…]

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]