Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Låda
Hej,

Jag har en xc70-08 aut 14000mil. I ett par hundra mil har jag haft ett missljud som är som högst i ca 60km/h, det låter som om det kommer från bakaxel, fördelningslåda...? ett tjutande ljud. Till saken hör att jag har mkt slitna däck bak... Är det inge bra för 4hjulsdriften med olika mönsterdjup fram och bak...
av Tartryffel
Låda skrev:Hej,

Jag har en xc70-08 aut 14000mil. I ett par hundra mil har jag haft ett missljud som är som högst i ca 60km/h, det låter som om det kommer från bakaxel, fördelningslåda...? ett tjutande ljud. Till saken hör att jag har mkt slitna däck bak... Är det inge bra för 4hjulsdriften med olika mönsterdjup fram och bak...
Olika slitna däck, olika storlek osv är bara ett problem på viskokopplade bilar. Sedan 2003 (2004?) sitter det Haldexkoppling monterat för fyrhjulsdriften.
Det är inte ett hjullager som låter då? Miltalen talar ju lite för det.
av Låda
Har inte tänkt på hjullager, kan gott vara det. Man tänker ju alltid det värsta... Får nya däck(och fälgar) till helgen, ska till verkstaden nästa vecka... återkommer med svar.

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]