Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av jajoxc60
kave skrev:Jajon: känslan av att xc60 går snabbare än xc70 beror nog mer på att den är högre. Ju stabilare och bättre bil desto lånsammare känns det.
Tack för förklaringen! Jag kör efter mottot - känns det bättre är det bättre :)

/ Jacob
av mojja
Skulle vilja påstå att xc60 med r-design chassie känns bra mycket stabilare än xc70 med standard chassie :roll:
av acr32
mojja skrev:Skulle vilja påstå att xc60 med r-design chassie känns bra mycket stabilare än xc70 med standard chassie :roll:
Håller med till 100%! :-)-)
av Amli
Jag tycker även att utan R-design chassi ligger XC60 bättre på vägen än XC70. Det krävs Four-C chassi och hastighetsanpassad servo på en XC70 för att få bättre stabilitet annars är det en svampig rackare...
Användarvisningsbild
av petkas
Valde själv Four-C chassi och hastighetsanpassad servo på min XC60 D3 AWD,o det ångrar jag inte en sekund,t.e.x i "Comfort" läge så är det som att sväva över kullerstenarna i stan.
Användarvisningsbild
av jajoxc60
Ok, nu har bilen rullat 500 mil på en månad (jag får börja köra lite mindre om jag ska klara 3000 mil per år...)

Hur har de första 500 milen varit?

Detta är min tredje helt nya bil (tidigare BMW 116i och Volvo S60 2.4d). XC60n är den mest problemfria hittills (peppar peppar). Inte ett enda problem. Inga mjukvarubuggar, inga missljud, inga konstigheter. Jag var missnöjd med prestandan på Premium Sound i början (se separat tråd) men även ljudet har blivit bättre (dock ej prisvärt).

Fördelar:

+ Bilen känns väldigt välbyggd och premiumkänslan finns där
+ D3an är fullt tillräcklig för normalt bruk och känns stark! Inga problem att göra säkra omkörningar även på snabba vägar.
+ Automatlådans sportläge gör körningen mer underhållande på krokiga vägar.
+ Chassiet är mer underhållande än min förra S60 (MY08) och bilen känns mycket smidig trots storleken.
+ Sensus fungerar ypperligt. Jag tycker att systemet är rappt och buggfritt. Skärmen har väldigt bra bildkvalitet.
+ Ljudkomforten. Det enda som hörs är däcken (Pirelli) annars är det mycket tyst i kupén (har laminerade rutor)
+ Stolarna... Man känner knappt att man suttit i bilen hela dagen.

Nackdelar:

- Automatlådan. Det händer ibland (sällan) att den inte riktigt hänger med i krokarna. Särskilt när man saktar ner inför ett rödljus och lådan växlar ner samtidigt som man plötsligt ger gas. Då händer det ibland att det rycker till lite. Ingen stor grej (händer inte ens varje dag) men absolut irriterande när det händer. Hoppas att det försvinner med framtida mjukvaru-uppdatering. Bör även understryka att om ni förväntar er Mercedes/BMW-karaktär på automatlådan så kommer ni bli missnöjda. Det känns när volvon växlar vilket det inte gör hos de dyrare konkurrenterna. Man får vad man betalar för.

- Premium Sound är inte värt pengarna.

På det stora hela: MYCKET nöjd.

/ j
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag tycker automaten fungerar rätt bra, jag. Det är gigantisk skillnad på lägena D och S, så det finns att få till alla smakriktningar. Dessutom kan man ju spaka själv, inom vissa gränser.
I läge D fjantar den inte sig med nedväxlingar i tid och otid. Motorn är ju så stark att det ändå inte behövs.

Accelerationen upplevs inte som dramatisk, men farten ökar rätt bra ändå. Bytte förare igår på en kontrollplats, så jag rullade upp på vågen. Totalvikt då 2,22 ton, men omkörningarna gick rätt bra ändå.

Apropå kommentarerna om motorerna, så har jag fått för mig att det är så här:
D3 FWD 5-cyl, enkelturbo, 2,0 liter.
D3 AWD 5-cyl, enkelturbo, 2,4 liter.
D5 AWD 5-cyl, dubbelturbo, 2,4 liter.

Men det skrivs inte så tidigare i tråden. Är det fel på Volvos broschyrer?
av Linqid
apersson850 skrev:Apropå kommentarerna om motorerna, så har jag fått för mig att det är så här:
D3 FWD 5-cyl, enkelturbo, 2,0 liter.
D3 AWD 5-cyl, enkelturbo, 2,4 liter.
D5 AWD 5-cyl, dubbelturbo, 2,4 liter.

Men det skrivs inte så tidigare i tråden. Är det fel på Volvos broschyrer?
Nästan rätt. Även D3 AWD har dubbelturbo. I princip samma motor som D5 men med annan mjukvara.
Användarvisningsbild
av apersson850
Ja, nu hittade jag en annan uppgift, där det framgår.
Lite förvirrat i Volvos broshyrmaterial ibland. Läser man den för XC70 kan man se att en D5 AWD kan enbart levereras med automatlåda, fast det står också att den finns med manuell.
av newbie111
jajoxc60 skrev:Ok, nu har bilen rullat 500 mil på en månad (jag får börja köra lite mindre om jag ska klara 3000 mil per år...)

Hur har de första 500 milen varit?

Detta är min tredje helt nya bil (tidigare BMW 116i och Volvo S60 2.4d). XC60n är den mest problemfria hittills (peppar peppar). Inte ett enda problem. Inga mjukvarubuggar, inga missljud, inga konstigheter. Jag var missnöjd med prestandan på Premium Sound i början (se separat tråd) men även ljudet har blivit bättre (dock ej prisvärt).

Fördelar:

+ Bilen känns väldigt välbyggd och premiumkänslan finns där
+ D3an är fullt tillräcklig för normalt bruk och känns stark! Inga problem att göra säkra omkörningar även på snabba vägar.
+ Automatlådans sportläge gör körningen mer underhållande på krokiga vägar.
+ Chassiet är mer underhållande än min förra S60 (MY08) och bilen känns mycket smidig trots storleken.
+ Sensus fungerar ypperligt. Jag tycker att systemet är rappt och buggfritt. Skärmen har väldigt bra bildkvalitet.
+ Ljudkomforten. Det enda som hörs är däcken (Pirelli) annars är det mycket tyst i kupén (har laminerade rutor)
+ Stolarna... Man känner knappt att man suttit i bilen hela dagen.

Nackdelar:

- Automatlådan. Det händer ibland (sällan) att den inte riktigt hänger med i krokarna. Särskilt när man saktar ner inför ett rödljus och lådan växlar ner samtidigt som man plötsligt ger gas. Då händer det ibland att det rycker till lite. Ingen stor grej (händer inte ens varje dag) men absolut irriterande när det händer. Hoppas att det försvinner med framtida mjukvaru-uppdatering. Bör även understryka att om ni förväntar er Mercedes/BMW-karaktär på automatlådan så kommer ni bli missnöjda. Det känns när volvon växlar vilket det inte gör hos de dyrare konkurrenterna. Man får vad man betalar för.

- Premium Sound är inte värt pengarna.

På det stora hela: MYCKET nöjd.

/ j
Det är roligt att läsa dessa bedömningar av bilen.
Jag har dock bara haft min bil sen i Torsdags, och har rullat ca 100 mil.
XC 60 D3AWD 2012 Saville Grey Summum Man/Skid/Trösklar.
Bilen är helt Gudomlig, man blir glad när man skall sätta sig i bilen verkligen, och glad när man är inne likaså.
SJUKT snygg och lyxig på alla sätt.
Dock lite negativa som iaf jag stött på alla redan, vilket är kass för en bil på 430k i värde.
Någon annan som har dessa problem?? Kan man lämna in den eller struntar de i det?
jag vet det är bagateller men jag stör ihjäl mig på sådant.

1. Sätena knarrar, endast förar sätet - och det är inte skinnet eller något annat utan själva stolen knarrar helt enkelt. Det går att få bort genom att ställa in stolen i en ställning där man inte har den i botten längst ner utan mer som en konduktörställning - störigt som satan!!!
2. Fälgarna fram blir helt svarta av ? smuts...bara fram, hur skitig som helst och jag har inte kört i grus någonting.
3. På manuella lådan, när man drar spaken mot tex 5an, låter det som man slår emot "metall" eller likn i lådan, det klickar. Det gör det bara när man drar spaken åt höger i lådan.
4. Sensus, så fort jag sätter mig i bilen går ipoden igån på min iphone, och börjar spelar - trots jag inte ens använt ipoden på telefonen.

Någon som känner igen dessa saker ovan, jag vet det är lyxproblem - men sjukt irriterande saker.

Har vart i kontakt även med BSR om trimm till 2012, och de håller på med det - något som vet mer om detta när det kan tänkas komma eller hur lång tid det brukar ta?
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Har beställt en ny nedre knut, hoppas på[…]

V60 sliter däck bak

Generellt sett kan bussningar i dåligt skick[…]

Generator laddar ej batteriet

Säker på att det inte är en anslut[…]

sen kan man ju tolka media som om att affäre[…]