Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

apersson850 skrev:Tråkigast är nog att min kropp klart säger ifrån att stolarna i den nya bilen är sämre än i den gamla. Jag kan köra dubbelt så långt med 850:n innan jag behöver räta på mig. Då har jag det som kallas Dynamic sportstol i XC70, medan den gamla 850:n har de stolar som introducerades i Turbo 1994. De kom i alla 850 året efter.
Tråkigt med stolarna. För min del var det helt uteslutet med s.k. sportstolar bl.a. p.g.a. en trasig höft och allmän stelhet, så jag valde dom "vanliga stolarna" och jag har inte haft bättre stolar i någon annan bil på väldigt många år. Har kört lite långsträckor och är hur pigg som helst när jag kommer fram. Jag provade "sportstolarna" innan jag bestämde mig och dom var helt värdelösa för mig.
Såvitt jag förstod gick Four-C inte att kombinera med automatisk nivåreglering i en XC70. Vilket verkar logiskt, för nivåregleringen sitter ju i stötdämparna, den också. Med tanke på att bilen framförallt är specificerad för att vara en så bra dragbil som möjligt, inom ramen personbilskombi, prioriterade jag nivåregleringen. Det var likadant när jag köpte 850:n en gång i tiden. Antingen sänknings (väghållnings) sats eller nivåreglering.
Bortsett från det så kunde man köpa Four-C till en XC70 2012, det var inga problem, utom möjligen att det inte alls är gratis.

Jag hade inte provsuttit Dynamic när bilen beställdes, så jag inbillade mig i min enfald att de då borde vara mer i stil med stolarna i min gamla 850, mindre lika de i 945:an. Men i verkligheten ger Dynamic snarare associationer i riktning mot Mercedes, då specifikt de kyrkbänkar de ibland behagar stoppa i sina bilar.
Sen är det inte säkert att en provsittning hade gjort någon skillnad, för det är inte efter några minuter som jag märker skillnaden, utan efter några timmar.
Inte utan att man känner igen sig i det inledande inlägget av apersson850!

Ty inte heller här handlas det i onödan. Min senaste av 6 bilar (alla Volvo) är en 945SE -96, köpt ny och nu körd 55000 mil. Varför sådan envishet? Jo varje senare kombimodell har ju varit sämre i ett viktigt avseende - lastutrymmet. Det finns andra skäl också. Att 945 sägs vara Volvos mest välbyggda bil kan jag inte annat än känna förståelse för. Jag får höra det både på Volvoverkstaden och hos Bilbrovningen. Bland 14 protokoll finns bara en enda liten notering.

Ändå går nu funderingarna i riktning mot ett nyförvärv av samma modell som apersson850 slutligen valt, efter moget övervägande, vad jag förstår, och måhända med liknande synsätt på bilinnehav. Därför är det med intresse man tar del av hans iakttagelser och erfarenheter. Hoppas det blir mera.

XC70 är med sin höjd lite enklare än V70 att kliva i och ur liksom att stå under bakluckan. Automaten ger med sina två pedaler den plats även för stora skor som man blir bortskämd med i 945. Vilka problem som hindrar dubbelkopplingslåda att installeras kan man spekulera om, men här ligger en stor nackdel med nya XC70II aut. Bristen på lättavläst (=analog) klocka och på motortermometer (som visar när termostaten bör bytas) är beklaglig. Men mycket är förstås bra med bilen, även om jag inte skulle göra alla de tillval som apersson850 gjort. Exempelvis tycker jag att nuvarande version av den adaptiva farthållaren inte tillgodoser gängse trafikregler. Hela det valbara avståndsintervallet, 1.6 - 2.5 sek, ignorerar ju "tresekundersregeln" som polisen förespråkar och som dåvarande vägverket instruerade trafikskolorna att inpränta bland eleverna som minsta tidsavstånd till framförvarande.
Många andra länder -- t.ex. USA -- har två-sekunders regel istället för som i Sverige 3-sekunder.

På vägar med mer trafik så är det också synnerligen ovanligt att 3-sekunderregeln följs. Du torde behöva komma under 1 sekund innan polisen stoppar dig.

Jag antar också att det tekniskt är svårare att hålla koll på en bil som är så långt som 3 sekunder framför bilen.

Jag kan i alla fall leva med 2,5 sekunder som maxtid.
Polisen har dessutom noll koll på fototeknik, hur ett teleobjektiv fungerar etc. Har blivit stoppad ett par gånger och då visar de en film: "ser du att du är 5, 10 meter bakom framförvarande bil?" Det har snarare varit 40-50 meter (ifos för lite i 120 men ändå...). 1 sekund kanske.
PH
För ett automatiskt system, som rimligtvis är outtröttligt så länge det fungerar, går det utmärkt att köra med två sekunder (fyra streck). Det känns lagom långt efter framförvarande bil i de flesta fall. Om det är långsam trafik det handlar om går jag ibland ner till tre streck.
Tumregel för poliser är bötfällning vid under en sekund, åtal för vårdslöshet i trafik vid under en halv sekunds avstånd (tidslucka).

Jag har också min 945:a just för lastutrymmets skull. Det är ju bland det största man får tag i, utan att det börjar stå SCANIA i fronten.

Jag har för övrigt varit ovanligt återhållsam med tillvalen, då jag vid tidigare nybilsköp i prinicp handlade allt man kunde få. Men den här gången hade jag egentligen tänkt köpa en begagnad, till ungefär halva kostnaden, så jag sprängde budgeten rätt ordentligt ändå.

Jag ska återkomma med hur den fungerade som husvagnsdragbil om två veckor, när jag varit ute på två olika flerdagars orienteringsarrangemang. Sådana är ju praktiskt taget alltid på tillfälliga campingplatser, och är det då som 5-dagars förra året, lera och regn, då är det inte lätt att komma fram med husvagn...
perhall skrev:Polisen har dessutom noll koll på fototeknik, hur ett teleobjektiv fungerar etc. Har blivit stoppad ett par gånger och då visar de en film: "ser du att du är 5, 10 meter bakom framförvarande bil?" Det har snarare varit 40-50 meter (ifos för lite i 120 men ändå...). 1 sekund kanske.
PH
Obetänksamt av polisen att prata om avstånd i meter så som du säger, när avståndet i tidsdimensionen är det enda relevanta. Vad saken gäller är ju bara hur lång tid en väldefinierad punkt, t ex på vägbanan, behöver för att röra sig relativt bilarna från den främres bakdel till den bakomvarandes framdel. Videon ska också vara så långvarig att bakomvarande förare inte kan hävda att framförvarande just saktade in, bytte körfält el dyl.

Rent allmänt är det angeläget att besättningarna i länstrafikgruppernas civila övervakningsbilar är korrekta, kompetenta och förstår vad de håller på med, eftersom de och deras ganska dyrbara bilar är så potentiellt effektiva, sett per enhet, för att stävja trafikfarliga beteenden och rensa bort de värsta förarna från kretsen av körkortsinnehavare.
Senast redigerad av 1 Tarsiger, redigerad totalt 0 gånger.
Malmstroem skrev:Många andra länder -- t.ex. USA -- har två-sekunders regel istället för som i Sverige 3-sekunder.

På vägar med mer trafik så är det också synnerligen ovanligt att 3-sekunderregeln följs. Du torde behöva komma under 1 sekund innan polisen stoppar dig.

Jag antar också att det tekniskt är svårare att hålla koll på en bil som är så långt som 3 sekunder framför bilen.

Jag kan i alla fall leva med 2,5 sekunder som maxtid.
Det skiljer mycket mellan olika länder i fråga om trafikregler - se bara på alkoholhalterna och mobilpratandet under körning - men också ifråga trafikkultur och säkerhetsambition.

Helt oavsett hur nära bakom man "får" köra i USA eller Ryssland, eller vid vilka tidsavstånd som länsstyrelserna i Sverige meddelar varning eller återkallelse av körkort så tror jag förnuftiga förare är mest intresserade av att undvika olyckor. Den s k tresekundersregeln innebär förstås ingen garanti om säkerhet. Den utgår från vissa antaganden om tider för varseblivning, reaktion, bromsning osv MEN den förutsätter att fordonet framför inte saktar in mer än genom BROMSNING, dvs samma metod för retardation som står bakomvarande till buds.

Nu är det så i trafiken att fordon kan sakta in ännu snabbare. De kan frontalkrocka, köra in i plogvallen av snö och en hel del annat. Ovanligt, men alla vet att det händer och bland oss med de längsta körsträckorna finns en del som varit med om sådant och insett att 3 s då inte räcker för bakomvarande. Frågan är då om dessa händelser är så osannolika är det är värt "nöjet" att hålla 3 s eller mindre avstånd, eller om det är vettigt att hålla större avstånd med tanke på risker som inte känns särskilt reella för dem som inte ännu kört så långt, d v s för de allra flesta. I detta val är det viktigt att klargöra för sig vad man tycker"nöjet" eller "värdet" i att köra nära egentligen består i.

The Final Frame: Your $500,500.99 Gift https://tel[…]

Haha, ja uppenbarligen men frågan är ju[…]

Kör bara blockvärmare istället och […]

Doktorns 945 ltt -97

Då var det dags för en service igen. Mo[…]