Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

om du lagar min amazon så lagar jag din, jag vet precis vart din är rostig fast jag inte ens sett den :wink:

CO halten och bränsleförbrukningen hör nog ihop är jag rätt säker på :lol:
Användarvisningsbild
av Ståhl
Idag har jag varit isär med förgasarn för att se om det blev nå bättre efter en rengörning. Vilket det inte blev, svartryker och drar säkert lika mkt bensin fortfarande.
Så nu letar jag ännu mer som en tok efter en b20. Så jag kan köpa nästa vecka och stoppa i..

Och så har jag kollat lite på kofångarn som låg i skuffen på biln, och skruvat ihop den.
Tänkte sätta dit den men sen upptäcker jag att fästena jag fick med är antingen snea och böjda, eller så fattas rätt fästen...

Bild
Användarvisningsbild
av Ståhl
Hallå.

Nu ligger det till såhär att jag har fått tag på en komplett b20 i grannkommun som jag ska hämta imorn.
Och så blir det att byta motor i samma veva. Samt troligtvis bygga ett 2,5" avgassystem. För detdär ärtröret som sitter på nu kan man ju inte åka runt med.
Lär ju fungera som värsta strypningen på en b20 sen om jag låter det vara kvar. Så måste bli ändring på det.
Så köper nog på mig nån meter 2,5" avgasdelar och 2st simonsdämpare så lär det nog funka bra sen.
:mrgreen:

Givetvis så kommer det bilder och en större update när detta är igång.. dvs imorgonkväll hoppas jag. :wink:
Jaha..

Tog lite längre än väntat att byta motor och sedan få motorn att gå som den skulle. Men nu går den hjälpligt bra iaf..

Lite bilder vore på sin plats..

Bild
Gamla b18 börjar plockas ner.

Bild
plockade bort fronten så man skulle få ur gamla motorn.

Bild
b18 urplockad..

Bild
Ett stycke b20 från en 140 -72 införskaffades. Skapligt komplett, förutom insug och grenrör.

Bild
Ärtröret till avgassystem, bra tunna grejer detdär.

Bild
B20 isatt..

Bild
Skruvade på lite andra grejer, lånade en hel del från gamla motorn..

Bild
Garage som garage.. eller garage. Där ser ni även det tilltänkta avgasröret.

Bild
Fick tag på ett insug efter många timmars letande, samt en stromberg som ägarn innan hade kört turbo genom.. Behövdes en hel del nedställning på soppan kan ja lova.

Bild
Grova grejer.

Bild
Efter fått banka och slagit och deformera röret efter grenröret i säkert flera timmar så det skulle passa så fick jag ett nytt problem.
Hade inte direkt nån skarvmuff mellan det röret och 2,5" så fick kapa sönder stegmuffen och typ pressa på det på röret. Funkade ju inte så länge kan jag lova.
Fick även lov att svesta med gassvets och mässing för att få ihop det främre röret som läckte som ett såll. Då man inte har nån MIG-svets där jag va å mekade nu
så fick jag lov att jaga rätt på en.

Bild
Bild

Bild
Sen så var det att få den att gå lagom bra så jag kunde köra ut den.. Men såklart när man skulle köra ut den så lossnar hela avgasröret från främre röret.. Mindre lyckat...

Bild
Lyckades köra ut den iaf.. Men avgasröret trillade ner.. Så nu måste jag hitta en svets jag kan låna så jag kan svetsa fast resten av röret i det främre.

Bild
Var väl bara att köra in den igen..
Så nu måste jag ha tag på en svets som jag kan låna med mig till garaget.. Så jag kan bygga ett gaslenkage och svetsa på avgasröret..

Finns även en film på hur den spottade ur sig när jag inte hade ställt in den något vidare.. kolla här-> http://www.garaget.org/video/107321 :wink:

Var uppe till 4 inatt och försökte få motorn att gå som den skulle.. men efter ha ställt tändning,ventiler och förgasaren ett antal ggr. Så går den iaf riktigt bra på lägre varv.
Men såfort man kommer upp i högre varv så får den för sig att börja spotta ut genom insuget.
Och så upptäkte vi att en ventil är helt mongo. En som öppnar sig ytterst lite samtidigt som resten öppnar sig normalt mycket.
Börjar tro att kammen är totalt nersliten på vissa ställen. Eller sitter fel. .

Men nu går den iaf att köra om man haft ett helt gas-stag..
Fick lov att avbryta detta lite i förtid för att min rygg är trasig.. :(
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 11
Fel centerhögtalare?

Då jag själv i veckan har häm[…]

B30a i en 740?

Det är möjligt att regga. Men.... D&arin[…]