Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Har lite frågor så jag tänkte samla dem i en och samma tråd.

Köpte mig en bil för 1 vecka sen ungefär som hade stått i ca 4 år. En gammal 245a GL -90.
Kollade över bilen och körde hem den ca 1 mil, när jag kom hem och startade bilen senare på kvällen så låter bensinpumpen under bilen konstigt, den skvalpar och surrar när man vrider på tändningen, samt att den läcker bensin på baksidan (mot baken på bilen). Vad kan detta bero på? Bilen startar hur lätt som helst och gick bra hela vägen hem.

Samt att spolningen inte funkar till varken vindruta, strålkastare eller bakruta. Kan de va pumparna? Tycker det är konstigt om båda pumparna skulle ha lagt av. Kollat säkringen också. Vindrutetorkarna funkar bra förutom den på bakluckan som står still.

Sen är bilen ganska så rostig i baken rosthål, alltså på bagagetröskeln/tvärbalken(heter de så?) under bakluckan. Kommer de sätta 2a på besiktingen pga av detta? Jag har krok på bilen också.

De blev mycket text men hoppas nån kan hjälpa mig och ge svar på nån/några frågor.
Tackar i förhand!

Mvh Sebastian
Bensinpumpen låter konstigt? När du vridit på tändningen - slutar den inte låta? Läcker den där slangen från tanken går på pumpen så kanske slangen bara sitter på för löst? Om någon av pumparna inte fungerar som de ska så kommer du nog att märka det på bilen :wink:

Kolla kablarna och om det kommer fram ström till pumparna! (har du ingen multimeter - köp en på Biltema för 99 spänn) Att torkaren på bakrutan inte fungerar kan bero på att det är kabelbrott i gångjärnen... Kolla om registreringsnummerbelysningen och elbakrutan fungerar - om inte så är det nog lite kabelbrott...

Den där tvärbalken har jag för mig att de på bildprovningen brukar vara lite petiga med - speciellt om du har drag...

Kolla upp de här lite enklare sakerna så kan du kanske komma med lite mer exakta symptom :wink:
Volvo264GLE skrev:Bensinpumpen låter konstigt? När du vridit på tändningen - slutar den inte låta? Läcker den där slangen från tanken går på pumpen så kanske slangen bara sitter på för löst? Om någon av pumparna inte fungerar som de ska så kommer du nog att märka det på bilen :wink:

Kolla kablarna och om det kommer fram ström till pumparna! (har du ingen multimeter - köp en på Biltema för 99 spänn) Att torkaren på bakrutan inte fungerar kan bero på att det är kabelbrott i gångjärnen... Kolla om registreringsnummerbelysningen och elbakrutan fungerar - om inte så är det nog lite kabelbrott...

Den där tvärbalken har jag för mig att de på bildprovningen brukar vara lite petiga med - speciellt om du har drag...

Kolla upp de här lite enklare sakerna så kan du kanske komma med lite mer exakta symptom :wink:
Jag ska kolla upp dessa saker imorgon så återkommer jag med ett utförligt inlägg!

Mvh Sebastian
Kollade pumpen och ja det stämmer att det är den från tanken, den verkade sitta löst så ny slangklämma ska skaffas. Får väl se om ljudet ändras något efter detta. Gjorde en film på pumpen men vet inte hur ja lägger upp den här.
Varmkörde bilen idag och den går som den ska göra.

Var iväg och lånade en multimeter som ska testas imorgon! Återkommer med resultat.

Ska tillägga att torkarna till vindrutan nog inte fungerar som de ska, går oerhört sakta. kanske hänger ihop?
häng av länkaget från motorn o rör på torkarna manuellt då märks det om länkaget kärvar.

det kan även vara motorn till torkarna som kärvar den är välldigt enkel att byta.

annars kan du prova demontera motorn o skruva isär den ,det kan saknas fett där axeln är lagrad i huset .
gör rent o smörj motorn så kan den funka bättre.
Då har jag varit ute igen.
Bränsle läckan är åtgärdad med ny klammer så nu läcker det inte mer!

Lyckas inte få klarhet med spolningen, testade båda pumparna till batteriet och de är stendöda, samt kollade strömmen fram till pumparna med det är 0 eller väldigt lite. Kan knappt tro att allt kan vara trasigt på samma gång.

Testade torkarna idag också, de går hur slött som helst och stannar ibland på mitten, får man trycka till dem så går de igen. Ändrar ja lägen på spaken, första läget neråt går de men snäppet under så stannar de helt (snabbaste läget).
Testade byta intervallrelä men blev ingen skillnad alls.
Ska testa att smörja upp motorn som ni säger, så får vi se hur de går.

Sen har jag en fråga vad detta är för relä, sitter en säkring på toppen:
Bild
Det satt här nere:
Bild

Går 2 röda kablar 1 svart och 1 blå.

Mvh Sebastian
Det ser ut som relät och säkringshållaren till eventuella hi-jackers! Du vet, stötdämpare bak som man med hjälp av en kompressor trycker upp ifall man lastar tungt :)
Volvo264GLE skrev:Det ser ut som relät och säkringshållaren till eventuella hi-jackers! Du vet, stötdämpare bak som man med hjälp av en kompressor trycker upp ifall man lastar tungt :)
Sitter hi-jackers på bilen så det kan nog stämma! :)
Förstärkt kamrem

Är det nån som vet var man kan köp[…]

Olika typer av växellådor

Återigen rent generellt så kommer bile[…]

installera dragkrok

Det är plättlätt att installera med[…]

nackdelar med Running Boards

Tycker inte bilen är tillräckligt hö[…]