Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej! Helt ny här på forumet men hoppas att någon kan hjälpa mig.

Jag har en volvo s70 2.5 20V -97 med lite lustiga fel..

Först så började lampan motorindikerig fel lysa för ca 2 månader sen. Läste ut att den misstände först på cylinder 2. så jag bytte tändkablar, rotor, fördelarblock samt stift. Blev dock inte bättre. Var gång jag nollar den så tänds lampan igen efter ca 3-7 mil. det står alltid olika saker, t.ex. misständer cylinder 1 och 5. misständer 3 osv..

Jag hörde sen på omvägar att det fans en skyddsplåt fram vänster under bilen men nått relä? säkring? box?. För det skulle tydligen vara så att om denna blev fuktskadad kunde man få jätte lustiga felkoder?!

Har absolut ingen aning om vad felet kan vara. Eller vad denna mystiska del under plåten är (om den ens existerar).

Så all hjälp är välkommen. Om så ens bara spekulationer

Tack
Jaha då har man pillat ännu mer idag utan resultat. Efter kollat alla kablar och dylikt och konstaterat att jag inte hittat nått så tog jag bort felet. Men det kom igen efter bara någon mil.

Så bestämde mig för att testa byta till en annan tändspole jag fick tag i. Nollar igen.
dock tändes lampan igen efter 2 mil.

En sak som kanske?! är relevant är att texten "DISC" blinkade till någon gång på panelen.

Är det verkligen ingen som har haft liknande problem?
Vet tyvärr inget om misständningen, men "DISC" beror antagligen på något glapp panel-färddatorvred någonstans, jag får det ibland när jag ändrar vad som skall visas.
En fundering. Bilen var inne på 15000 mil service förra året. Men byter dem bränslefiltert då? Skulle inte det kunna orsaka misständning annars?

Aha så det är därför den blinkar till.tack för hjälpen med det iaf :lol:
Idag började "Lambalampan" blinka under färd. Blinkade med jämn takt under 6-10 sek sedan återgick den till fast sken igen. Så kollat rundor en massa och fått lite förslag. Så ni får gärna inflika om något verkar troligt. Folk har gissat både högt och lågt... Iaf de förslagen jag fått är att det kan vara, Bränslepump, vakuumslangar som tar tjuvluft, värmare syresensor, tryckgivare injektor, Jordning eller ätt Rengöra lamban.

Alla synpunker och funderingar är välkommna.

Tackar på förhand.
Hittade idag en vakuumslang som var kass så bytte, men utan resultat. Bilen misständer fortfarande.

Testade dock att koppla bort luftmassemätaren och körde bilen utan. Misstände inte en enda gg då på 6 mil. Så misstänker starkt att det kan vara den nu. Den är inte helt död men troligtvis har den väldigt nersatt effekt. Någon som har nån erfarenhet på detta området? Kan man mäta nått på den för att få det bekräftat?
av *pettson*
Ninjameister skrev:Hittade idag en vakuumslang som var kass så bytte, men utan resultat. Bilen misständer fortfarande.

Testade dock att koppla bort luftmassemätaren och körde bilen utan. Misstände inte en enda gg då på 6 mil. Så misstänker starkt att det kan vara den nu. Den är inte helt död men troligtvis har den väldigt nersatt effekt. Någon som har nån erfarenhet på detta området? Kan man mäta nått på den för att få det bekräftat?
Du kan skruva ur själva massmätaren ur röret. Ta en tops med t.röd och torka av mät tungan som står ut. Var försiktig. Vänta tills den torkat och prova den igen. Om det fungerar var den smutsig och mätte fel. Om det inte fungerar är det ett elektriskt fel och den bör bytas. Förutsatt nudå att teorin är rätt, att massmätaren är boven, men 6mil utan problem bör påvisa att den gamla mäter fel och bilen troligtvis går för klent och därmed misständer.
Bromsrör höger fram

Är nipplarna avsedda för enkel eller dub[…]

Värmare XC60 22-

Tycker det funkar bra ändå. Min kollega[…]

Hej Per. Jag har nämligen samma problem nu. […]