Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Får med jämna mellanrum olika felkoder P0014 CMP Camlägesgivare Timing overadvanced systempperformance
P0333KS knacksensor Bank 2 high input utblås/rigth/ rear
Och P 1332 =(ECM-644A) CWT solenoid (vvt valve).
Den kan trampa lite på tomgången i bland i övrigt så kan jag inte säga att jag märker någon ytterligare symptom

Någon som känner igen elendet...
Senast redigerad av 6 oldtimersmc, redigerad totalt 0 gång.
av freak
Just på kamläges givaren tror jag den förre kamrems byttaren fått den lite fel = ej full mätning åt båda hållen= Felkod.
börja kolla så båda kammarna är helt nollade, sen så vvtdrev + vvtsolenoid ok
Senast redigerad av 1 freak, redigerad totalt 0 gånger.
av oldtimersmc
freak skrev:Just på kamläges givaren tror jag bden förre kamrems byttaren fått den lite fel = ej full mätnin gåt båda hållen= Felkod
börja kolla så båda kammarna är helt nollade sen så vvtdrev + vvtgivare ok
Då borde den visa felkode hela tiden men det gör den inte utan det kommer sporadiskt och ibland samma kod fler ggr och sedan så är det en annan av dessa som dyker upp.
Felen har kommit det senaste halvåret gjorde rent spjällhuset för ca 1.5 år sedan och då hade jag ett antal andra felkoder ex lambda mm mm
av oldtimersmc
Jag lär ju knappast vara ensam med att ha haft dessa problem, tipps någon?
av Kena
På packningen till cvvt ventilen sitter det(eller ska sitta en, på nyare packningar gör det de) liten sil, kan den vara igenslammad? alt. om det inte sitter en packning kanalerna i ventilen igentäppta?
av oldtimersmc
Kena skrev:På packningen till cvvt ventilen sitter det(eller ska sitta en, på nyare packningar gör det de) liten sil, kan den vara igenslammad? alt. om det inte sitter en packning kanalerna i ventilen igentäppta?
Tack Kena det låter som ett möjligt problem, återkommer då jag hunnit kolla :D
av oldtimersmc
Har varit och hämtat en packning nu och de va inte mycket till sil...
Har precis gått på semester så jag håller på att landa nu :D
Skall byta sen.
av oldtimersmc
Har bytt packning och det satt ingen sil i den gamla så just det felet var det inte.
Hur kollar man cwt?
Och vad gör den solenoiden?
Senast redigerad av 1 oldtimersmc, redigerad totalt 0 gånger.
av freak
Solenoiden styr vvt med oljetryck. Det kan fortfarande vara sporadiskt pga fast det är drevet som står fel de vanliga är att den tänder lampan när justeringen kommer utanför mätvärdet= satt felkod.

Nollställa vev kolla i bakant på kamaxlarna o se om någon är förskjuten gemförande med den andra oftast den kamaxeln som har vvt avgaskam på turbo insugskam på sugmotor.
Bytte kamrem 08 vid 16000mil (byrtesintervallen är hela 16500mil eller 5 år) nu så har bilen gått 22500mil, och om den var fel monterad så borde det ha märkts tidigare tycker jag...
Solenoiden sitter på avgaskamen den bakre men vad är då vvt?
Hastighetsmätare 760

Tjena, har en 760 diesel från 1988 där […]

@Cox , Det gör man ju utan att tänka, &[…]

C30 1.8F - lambdasond - adaption

Vakuumläckor och avgasläcka mellan mot[…]

Startproblem

Japp nytt batteri Skickat från min SM-A556[…]