Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Will
Hej är ny på forumet och tänkte lägga upp ett par frågor angående 740.
Jag har själv en 740 årsmodell 91 (Regina/bendix) och fick ut en felkod häromdagen.
Felkoden ger 232 på 2ans uttag, vilket betyder Lambdareglering, Mager eller fet vid tomgång.
Min lambdalampa lyser inte och skulle gärna vilja ha tips på var jag ska börja någonstans för att åtgärda.
Han pendlar en aning på tomgång och kan gå ganska lågt ibland. kan även notera att det är en manuell vxllåda.

Har även ett till problem då det knakar ibland när jag kör från bakaxeln typ. har misstänkt fjädrar och stötdämpare men vet faktiskt inte hur jag ska fastställa det.

Tack på förhand.. :D
Angående bakvagnen så lämnar jag det åt forumkollegor som är bättre på sånt.
När det gäller ditt problem med felmeddelande så föreslår jag att du gör följande. Som en god serviceåtgärd bör du byta luftfilter om det inte nyligen är bytt. Kontrollera sedan med hjälp av startgas alla luft och vakuumslangar så att inga läckor finns, om det finns en läcka kommer motorvarvet att stiga. Kontrollera även om det är tätt vid spjällhus-samt insugspackning, OBS att läckor kan uppstå i den undre delen av insugspackningen så försök få in lite startgas där med. Jag förmodar att du har en veckad tjock slang som går till spjällhuset, kolla på undersidan av denna slang då den ibland kan få hål där. Som en åtgärd till bör du rengöra tomgångsmotorn (kallas även tomgångsluftventil).

Mvh GK
av Will
Provade med startgas runtom i motorn och tyckte inte att det blev någon skillnad.
Det här med spjällhus och tomgångsmotor är jag lite inne på men tycker det ser jävligt trång ut därunder och det står inte så bra i min bok om demontering av det.
Bytte kamremmen när jag köpte bilen, och funderar lite på om jag kan ha satt det någon kugg fel. Tänkte om du visste något enkelt sätt att kontrollera att remmen sitter rätt? När jag besiktade bilen så låg avgasvärden inom gräns och den gick igenom.
Tack på förhand för svar.
Volvo car UX

Nu har även jag fått denna uppdatering […]

Varför blev det en spricka eller trasig toppl[…]

Jag tvättar extremt! sällan. Aldrig i ma[…]

Spännande och bra färg-kombo! Amb[…]