Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Anyo
...fortsätter med min V70... har visserligen fått bilen att starta men upptäckte då ett annat problem..

När luftmassemätaren är urkopplad startar bilen utan problem, så fort jag försöker koppla in den så dör bilen..!! Så fort den får kontakt, behöver alltså inte koppla in den helt..

Är det själva luftmassemätaren? kontakten? kabelbrott??
Hur kollar man var felet ligger?

Har en felkod enl OBDII.. P0102 Mass of volyme air flow circuit low input

Några tips?? :)
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Har du en reparationshandbok för din bil, i en sådan kan man se vilka värden som är normalt för exempelvis luftmassemätaren (LMM) . Sen får du mäta med en multimeter om din LMM har rätt värden. Har den det får man gå vidare och kontrollera kablage och kontaktstycken. Risken är stor att det är din LMM men klokt är att kolla den före byte så att du inte slösar med dina pengar. En rephandbok är dock inte slöseri, det är en investering. Vore bra med årsmodell och motorbeteckning.

Mvh GK
av Anyo
det är en v70 -98 awd med motor b5254t(3)

har letat efter rephandbok men utan resultat för de jag hittat (4 st) har inte med min motor eller awd...:(
hittade vadis på nätet som jag laddat ner och installerat, det programmet hjälpte att hitta de andra felen på bilen så dom kunde åtgärdas... detta fel kvarstår dock..

kan jag få tag på värdena på annat sätt än från rephandbok? kan jag hitta dom i Vadis? och isf vad ska jag söka på? allt står liksom på engelska och jag har inte full koll på vad allt i bilen heter på engelska.. :???:

slutligen..var hittar jag en billig fungerande multimeter??
Användarvisningsbild
av Alfredo
Multimeter kanske på Biltema?
Vad gäller Haines som Jag har visar den mest hur man demonterar och monterar tillbaka, vad gäller mätvärden och felsöknong kanske den inte är den bästa.
Användarvisningsbild
av mikeyman35
Har du Vadis är det inte några problem att kontrollmäta lmm. Det står alla värden man behöver veta. Du behöver en multimeter så du kan mäta dc likspänning och ohm (resistans).
av mickest
Min pirat lmm har oxxå börjat larma för P0102 med motor lampa som lyser, släcker jag den kommer den tillbaka efter sen stund, bilen går ryckigt i bland på tomgången innan den stabiliserar sig..

Den har funkat bra i ca 4-5 månader...

Suck får väl montera tillbaka orginal och rengöra den och se vad som händer..

Är en V70 2.5t 1998
DennisCA's Volvo 850 -97

Jag har fyllt på kylvätskan två g[…]

EX60

Någon som byggt sin bil ännu? Jag fund[…]

C70 T5 cab 2001 med startproblem

Tack för alla tips. Jag tänker att jag u[…]

14 - 14,3 är bra. Min P80 laddar med 13.[…]