NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av whoppi
Hej,
Tjejjen har Renault megane -09 1.6 Flex där motorvarningslampan blinkar till ibland, framför allt vid lågvarv/tomgång med E85 i tanken.
Ringde till volvo och pratade med dem, deras råd var att köra nån tank vanlig bensin eftersom det nu har kommit "dålig" etanol till Sverige?

Hur funkar det för er med Etanol i era 1.8F och 2.0F?
av MattiasD
Min 2.5FT har nu gått 4500 mil bara på etanol. Aldrig något problem. Det känns som biltillverkarna skyller på bränslet istället för att erskänna dåliga motorkonstruktioner. Det ligger liksom så nära till hands...
av Rådlös
Instämmer med MattiasD. Min V70 2.0F -08 (haft den mer än ett år) har jag aldrig tankat med annat än E85. Den går hur bra som helst.
Användarvisningsbild
av SvenB
Instämmer med MattiasD och Rådlös. Har haft bilen sedan oktober 2009, aldrig tankat bensin. Går som en "klocka". De tre sista tankarna har bilen förbrukat 0,93 lit/milen. Så om det är någon förändring av E85, så är det till det bättre.
Användarvisningsbild
av ThomasT
Bara för att folk inte drabbats så betyder det inte att det lokalt finns dåligt bränsle... Det kan ske av många olika anledningar.

.
Användarvisningsbild
av SvenB
Stämmer, oavsett bränsle. Jag drabbades för många år sedan av att få vatten i bensinen. Men det ser ut som att de som pratade med TS:s tjej menade att etanolen mer generellt skulle var "dålig", viket inte jag märkt.
Användarvisningsbild
av Mabuse
whoppi kanske skulle berätta var han/hon hålls, och var han/hon brukar tanka?

Edit: Ett test man skulle kunna göra är att tanka E85 i en annan pumpstation, eller blanda in 10-20% vanlig bensin i tanken och se vad som händer.
I vilket fall som helst borde man läsa av felkoder när lampan tänds.
Bensinpump till B27A 1978?

Jag håller med om att 1389447 borde vara til[…]

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards

I tillbehörsbroschyren står det fö[…]