Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av xxargs
Utfallet efter 5 dagars tältsemester (bilburen) och kompressordriven kylbox när det var som varmast.

kylboxen användes som kalla dryck-box (maten löstes på annat sätt) vilket sannerligen behövdes i hettan och höll i tre och en halv dag på en 80 Ah batteri - kontinuerligt inkopplad och med nära nollgradig temp inne i boxen och ca 30 graders omgivningstemperatur mesta delen av tiden. På den tiden omsattes innehållet minst 4 ggr, kanske 5 ggr motsvarande 50st 33.cl burkar och dito 30 st 33 cl glasflaskor, inköptes i rumstemperatur från affären/systemet och kyldes till nära noll i boxen innan förtäring modell man stoppade in 5-8 varma då och då och tog ut två kalla desto oftare... klart godkänt med tanke på värmen.

boxen var heller inte på något sätt störande när man sov i tältet och hade gångtidintervall av ca 12-13 minuter med runt 1-2 minuts gångtid - som förlängdes om man nyligen stoppat ned varmare saker.

det var inte något problem att få det kallt, snarare att det blev lite för kallt innan man hittade rätt termostatinställning då det i börja gärna började ge is i burkarna efter typ en natt, speciellt när dom öppnades... runt 'kl 10:30 - 11' skall man ställa termostatknappen om det är någon annan som köper likadan box

Kompressorbox är det som gäller om man vill ha rejäl kyla och lång gångtid på batteri
av *pettson*
DET är mannen med koll. SÅNT gillar jag, en som är ordentlig utövare av sitt jobb. En som förmodligen inte sitter av sin tid varje dag med att pilla sej i naveln för att få lön. (menar inte att man måste vara fysiskt duktig för att vara en duktig arbetare, eller att skrivbordsjobb inte skulle räknas, däremot måste man utveckla sej och försöka vara kunnig på sitt yrkesområde, annars är man en navelpillare)
av xxargs
Oj, nu dyker gamla skrivna synder upp... ;-)

Hade jag sommarstuga och gammalt kylskåp med identifieringsbar kompressor (danfoss TL2A) så skulle jag riva ut startapparaten och ersätta med 4-6 µF konding som nämt där för att få det startbart med inte allt för stor växelriktare. Observera _sinusväxelriktare_ - inte dom som det står modifierad sinus (dvs. fyrkantvåg med lucka i nollgenomgången i praktiken) då detta ej är provat för min del - den som vill prova med fyrkantvåg och kondensatorkoppling enligt länken får göra det helt på egen risk.

när jag skrev detta hade jag inte koll på att man hade växlat lindningsresistans på en del även modernare småkompressorer där huvudlindningen har numera låg resistans och startlindningen betydligt högre resistans. Detta gör att det går inte att göra en generell beskrivning på modd för att kunna starta kylskåp på mindre växelriktare utan man måste prova sig fram kompressortyp för kompressortyp, tyvärr.

- det som kan 'rädda' och förenkla vilket kondensatorvärde man skall prova med om man provar själv är om man hittar info på använd kompressor för tropisk drift och dess rekommenderade kondensatorvärde, och sedan gäller det att ta bort verkan av PCT-motståndet som ändå plockas dit - som annars kortsluter kondensatorn under startfasen och ger hög startström och en motor med dålig startmoment tills PCT-motståndet sluta leda och kompressorn drivs igång med hög moment om den inte startat tidigare. varför det är viktigt att plocka bort PTC-moståndet beror på att många mindre växelriktare stänger av sig om inte strömmen är rimlig inom 0.2 - 0.3 sekunder - innan kompressorn snurrat igång och PTC hunnit bli varm och man får bara ett litet ryck i kompressorn.

kort sagt så är standard kylskåpskompressors startmetod inte gjord för att kunna startas på klenare strömkällor.

---

Oavsett så måste man agera försiktigt och mäta kompressortemperaturen före och efter modden när den matas med 230 Volt och efter någon timmes kontinuerlig körning så att den inte går mycket varmare än normalt.
av *pettson*
Jag har aldrig satt mej in så djupt både beroende på kunskapsbrist, intresse och tid.
Men faktum är ju att varenda enfaskompressor och varenda enfasmotor till underbränningspannor (som har skorstensmontage) har kondensatorstart, där finns inga startkretsar eller reläer och dom fungerar i ur o skur, år ut och år in. Nu är det ju motorer av en annan typ, men ändå.
Det här med kunskap och yrkes skicklighet sätter jag långt upp på listan över gilla saker.
Jag hade problem med min enfasare som sitter uppe på skorstenen, (lösningen är sån att suget i pannan för underbränningen sker genom att en fläktmotor sitter i skorstenen och suger ut rökgaserna), ibland löste jordfelsbrytaren ut. Ibland gick allt bra. Men motorn verkade inte riktigt ha rätt varvtal på nåt sätt, den var seg upp i varv och sen som sagt verkade den inte varva riktigt. Jag ringde en firma som lever på motorlindningar och liknande. Dom tog emot mej samma dag, provkörde motorn, mätte upp allt inkl kondensatorn. Fann att allt var friskt utom kondensatorn som börjat tappa stinget. Bytte kondensatorn, mätte igen och provkörde igen. Nu blev det rejält drag i motorn, den kom upp i varv på nån sekund. Det som chockade mej mest var priset. Man ville ha 100spänn... Alltså utan deras vetskap hade en ny motor (för dom flesta byter bara utan att kolla upp det gamla) kostat kring 2000kr. Dom fick sin hundring och ett par till att lägga i kaffekassan.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Köpte mig en kylväska på Clas ohlson, en Mobicool T25 som går på både 12V och 230V. Känns mer gedigen än biltemas och julas motsvarande. Riktigt kallt blir det i den perfekt att ha på långresor i bilen. 12V kontakten kan vara lite kinkig att få i, den vill gärna hoppa ur men det medföljer en liten "adapter" som gör att den sitter kvar.
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =161937977 599kr

/Kalle
av 2444ever
Termoelektrisk kylbox U26 skrev:...och får lätt plats även i fullpackade familjebilar
bara det är ju värt lite extra pengar :)
Användarvisningsbild
av Tomas88
Ser nu att priset på boxen är höjt. Jag gav 349kr plus frakt och fakturaavgift. Så jag kom nog väldigt billigt undan.

Har nyligen varit och hämtat ut kylboxen hos postombudet.
En miss var att det inte fanns någon inbyggd eller medföljande adapter för 230v.
I Aftonbladets test stod det att denna kunde köras på 12/230v men det var antagligen inte samma box som avsågs eftersom det stod: Mobicool T26 DC/AC och på denna jag beställde bara T26 DC.
Jag får väl köpa en adapter på Biltema eller nåt.

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]