Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ubbe69
Hej,

Efter att det hade regnat mycket en natt fick jag problem med att starta bilen. Den gick igång och jag kunde köra ett par hundra meter för att sedan vara totaldöd. Kan säga att den bettede sig precis som när jag gjorde motortvätt i vintras men då lät jag den bara torka ur i ett garage någon dag.

Jag har kollat i tändstiftsbrunnarna och i fördelaren efter fukt men det är torrt. Tändstiften, fördelaren och rotorn är nya sedan 3 månader så det borde väl inte vara det?

Jag tog bort ett tändstift och provade att starta och såg att det inte var någon gnista. Tog därefter bort tändkabeln som kommer från tändspolen och provade att starta och där var en liten gnista. Enligt han som hjälpte mig kan det vara tändspolen för normalt brukar det räcka att hålla kabeln 1-2 cm från chassit för att en gnista ska uppstå men nu fick vi håla den mycket närmare.

Jag har provat med en ny kabel från tändspolen utan resultat. Kan det verkligen vara tändspolen som är kass jag menar antingen fungerar den väl eller inte, nu ger den ifrån sig en gnista när man håller den mot chassit vid startförsök?

Någon som har en aning vad det kan vara?

Tack på förhand
Ubbe
av Ubbe69
Hej,

Jag har nu åtgärdat felet. Det var tändspolen som var kass. Jag var och hämtade en ny på skroten och nu går bilen kanon igen.

Ubbe

Gjorde kontakterna lite större och då[…]

Hej! På mätarhuset som sitter i bilen f[…]

Lambdalampan lyser

Lambdalampan började lysa igen cirka 13 mil e[…]

Det är möjligt och går att gö[…]