Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Det verkar vara på dieslarna den missar (dieselvärmaren?). Min förra S40N och min nuvarande 3.2a träffar rätt inom någon centiliter. Sist stod det 1.08 och bilen hade dragit 1.09. Helt okay precision.
Användarvisningsbild
av apersson850
Men så här års har då sannerligen ingen dieselvärmare varit inblandad. Annars kan jag förstå att den förbrukningen inte mäts av insprutningssystemet.
Så som du beskriver är så som de bensindrivna Volvo med färddator jag kört har varit. En skillnad på en siffra, vilket ju bara är avrundning, så i praktiken ingen skillnad alls.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Soulman skrev:Inga imponerande siffror alls för en diesel tycker jag med tanke på det högre inköpspriset och skatten!
Skyll inte på dieselarna. Jag åker Diesel, D5 +200hk, 4-hjulsdrift med höga och kantiga XC70 karossen och åker mycket snålare än de som rapproterat in i tråden med sina V70 D3 Aut.

När jag körde med automat ett tag (totalt 2000 mil) lade den utan problem på 25-35% extra i förbrukning med min körstil.
Användarvisningsbild
av apersson850
Det visade sig vara väldigt "flytande" (Ha-ha) var gränsen för full tank går. När det är fullt kan man tanka en stund till, innan det är ännu fullare. Sen kan man tanka ett tag till, och då är det jättefullt, fast ändå inte fullt.

Så beroende på var man lägger den ribban blev summeringen av helgens körande en verklig förbrukning på ungefär 0,71 l/mil, när färddatorn säger 0,69. Inte så stor skillnad i mätningarna som jag upplevde det som först. Detta alltså då med XC70 D5 AWD och automatlådan och en totalvikt på 2,22 ton, enligt den fordonsvåg som fanns där vi tog paus. Ligger åtminstone i närheten av vad Volvo anger för blandad körning.
av AndS
Körde i veckan en lugn semestertur på ca 80mil med en Polestar 205Hk diesel och den visade 0,62 på färddator, men till min förvåning blev den verkliga förbrukningen 0.59.
Så när inte värmaren behöver användas stämmer färddator.
Körningen var mestadels på 90-110väg och mindre del statskörning.

Tillägg; Det är med manuell låda.
av ZizzoZ
0,75 har min dragit efter 2000 mil, D3 manuell. 1 gång av 10 kör jag ekonomiskt. Hade jag inte haft så tung högerfot så hade jag gissat på 0,6 kanske i snitt på alla mil. Dom gånger jag har kört lugnt har bilen gått ner till 0,6 uppmätt vid pump. Då är inte hela tanken eco-driving.

Så förbrukningen beror mkt på hur man kör. Och självklart även på diesel värmaren. I vintras körde jag mkt diesel värmare och snittet gick nästan aldrig ner under 10l/100km.
V60 sliter däck bak

Generellt sett kan bussningar i dåligt skick[…]

Generator laddar ej batteriet

Säker på att det inte är en anslut[…]

sen kan man ju tolka media som om att affäre[…]

Tysta sommardäck V90

Köpte en V60 ultimate 23:a för ett par &[…]