Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Freddi skrev:Det känns ganska tveksamt att det skulle vara fel på mjukvaran eftersom det är kanske Sveriges vanligaste motor så BSR lär ju ha 100-tals bilar ute med den mjukvaran och hade det varit problem med alla dessa bilar hade man nog hört det, eller BSR hade rättat till misstaget. Nä... Jag gissar på trasiga tändspolar eller taskig luftmassamätare.
mm, jag tror det med, jag såg en tråd en annan startat som hade liknande problem och där var det tändspole som var felet, nån som vet om man kan testa dom på något sätt för att se vilken som är trasig? det känns lite jobbigt att byta ut alla..
freak skrev:Jag tror me på tändspole köp en beganad eller låna av kompis prova byt en i taget o ut o provkör. tar ca 20 min o göra detta.. OBS en mjukvara brukar inte gå sönder..
bra ide, semester om en vecka så då har jag nått att göra :)
Tja.

Kolla slangen som trycksätter magnetventilen. Min s60r ryckte vid 3000 visade sig vara den slangen som börjat bli dålig nere vid turbon, med läckage som följd. Skitsvårt att se, som alla slangar. Hann byta turbotrycksgivare och magnetventil innan jag började kolla slangarna igen.

En tanke: Med bsr blir det inte högre tryck/flöde på slangarna från/till magnetventilen när laddtrycket ökar? Därför det funkar orginal. Som sagt bara en tanke. ?:-/
Gör ren LMM (sprit o topps funkar)
Kolla tryckslangen till intercoolern nedre klamret brukar kunna rosta av och då blir det inte bra, kolla noga för det är inte säkert att det syns så väl.
Sen så har du en given problemmakare och det är gasspjället, har du aldrig gjort rent det så gör det
oldtimersmc skrev:Gör ren LMM (sprit o topps funkar)
Det finns en speciell spray som tillverkas av CRC som är väldigt bra annars funkar det med vanlig elektronikrengörinsgspray, Man ska dock undvika att röra själva sensortrådarna då dom skadas väldigt lätt och det kostar tusenlappar.
Jag sprayade ren min LMM och det funkade utmärkt.
Magnus308 skrev:
oldtimersmc skrev:Gör ren LMM (sprit o topps funkar)
Det finns en speciell spray som tillverkas av CRC som är väldigt bra annars funkar det med vanlig elektronikrengörinsgspray, Man ska dock undvika att röra själva sensortrådarna då dom skadas väldigt lätt och det kostar tusenlappar.
Jag sprayade ren min LMM och det funkade utmärkt.
Gjorde det på en av mina bilar en V70Ltt -01 rengjorde tråden och ett "Venturi" med en metallplatta där gjorde jag rent med topps och stark starksprit och sedan så funkade det kalas.
Många som köpt ny Lmm + lite av varje då det bara varit lite skit på tråden, men det är ju av den anledningen som det här forumet finns...
jag ska fara in på volvo troligtvis i morrn och fråga om dom vet vad det kan vara. JAg har kollar lmm och jag blev sotig på fingrarna på en gång jag tog i den så det jag vara en ide att rengöra den.
bilen har varit inne på felkontroll på volvo och den är felfri, och bsr säger att det inte är chippet det är fel på. Så varken bilen eller chippet är det fel på men ändå rycker bilen när den är chippad... :twisted:
V90 T5 Bi-Fuel

Jag har ingen egen erfarenhet av dessa, men jag ko[…]

Stefans 968

Lackade om täckkåpan i volvos 426 silve[…]

V70 D3 2012, P241300

Jag hade ett skumt fel på min V70 D3-11 vid […]

Tror dom har grävt sin egen grav, kolla bara […]