Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av S60-goran
Är lite sugen på att byta till en T5:a.

Finns det något man bör tänka på vid ett beg.köp i så fall? Finns det några kända problem? Är ägandekostnaderna stora?
av Luzion
Beror på vilken årsmodell du letar efter, 01:orna har ju den gammla ETM:n om jag inte minns fel och är inte den utbytt så kan man få problem, observera att jag skriver KAN få problem. Annars så vet jag inga fel. Har en 02:a själv och den är jag hur nöjd som helst med! Inte alls särskillt dyr, det enda som är dyrt för mig är ju försäkringen pga att jag bara är 22år, men annars så kostar den just inge mer än vilken annan bil som helst.
av S60-goran
Okej!

Hur är det med soppaförbrukningen vid normal körning?
av Luzion
Medelförbrukningen brukar ligga på ca 0,89L/mil, men det går att komma ner lägre beronde på körstil. Landsväg så drar den ca 0,75L/mil vilket är helt okej tycker jag. Jag var på en resa till Norge på 150mil för två veckor sen och efter hela resan så hade jag en medelförbrukning på 0,73L/mil :) Rätt skapligt tycker jag...
Användarvisningsbild
av Wabbe
Jag har svårt att komma under 0,9 l/m och då kör jag försiktigt, servar jag regelbundet etc. Har börjat testa lite inblandning av E85, funkar fint.
Något dyrar försäkring än en "vanlig". Annars är det de generella punkterna med framvagnsdetaljer, trångt baksäte o trång bagageöppning. Inget jag lider av, jag sitter fram o handlar en kasse på ICA :wink:
Vi bilägare begtestade S60, bra betyg och mkt bra rostskydd. Jag är nöjd och känner mig säker.
Senast redigerad av 1 Wabbe, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av mane
S60-goran skrev:Är lite sugen på att byta till en T5:a.

Finns det något man bör tänka på vid ett beg.köp i så fall? Finns det några kända problem? Är ägandekostnaderna stora?
Som gammal s60t5 ägare så kan jag bara instämma med de andra.

Det man skall tänka på med t5an är väl kanske om den har varit "hårt" körd och ev. trimmad.
Annars har den samma "problem" som de vanliga S60/V70 har - framför allt då framvagnsdetaljer som inte alltid håller den bästa kvaliteten.

Ägandekostnaderna är marginellt större.
Den dricker något mer soppa än sugmotorerna men lika mycket som en 2.4T/2.5T. Försäkringen är lika dyr för samtliga S60-modeller, om du väljer Volvia som försäkringsbolag.
D4 VEA dricker olja

Nu har jag allt klart för mig kring vad motor[…]

Vet inte om släpvagnsbelysning är rä[…]

Misständningar Volvo S60 T5 2008

Har du fått spridarna testade? Alltså […]

Och en sak till: notis-ljudet från Google-a[…]