Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gurrish
Hej!

Jag upplever ofta ett irriterande oljud från bagaget när jag är ute och kör, oftast när det är ojämnheter. Eftersom att jag är den enda hemma med körkort har jag inte provåkt i bagaget för att lokalisera vad det är som låter. Har hört att knarrande bakluckor är ganska vanligt på V70II.

Någon som har någon liknande erfarenhet och kan dela med sig av sin kunskap? Ska köra 600 mil på semestern och blir tokig om jag inte blir av med det :D
av Willis
Jag vet att det finns en tråd om detta, men kunde inte hitta den... men troligen kommer ljudet från bakluckans lås som ligger och gnider sig. Har för mig att det var det man kom fram till.

På våran V70 MY11 är det faktiskt just det fenomenet också och det gnider och vrider sig gött vid farthinder o.s.v.
Användarvisningsbild
av gurrish
Då ska jag testa att skruva lite på låsbygeln till bakluckan och hoppas på att det hjälper!
av llesrof
Momentum skrev:På min justerade man låsbygel i bilen så att luckan stängdes tightare, då försvann oljudet
Hade ungefär samma problem på min XC70 när jag köpte den. Det klapprade och hade sig från bakluckan och jag höll på att bli vansinnig. Jag fick tipset att smöja låsbygeln med något kladdigt fett. Sagt och gjort, oljudet försvann och har inte kommit tillbaka. Nu är det väl mest insynsskyddet som knarrar men det borde gå att smörja med lite silikon.
Användarvisningsbild
av Momentum
Delen som sitter i bilen går att lossa och och justera positionen, flyttar man den "framåt" så stänger luckan "hårdare" - då slutade det att gneka på min

Några felkoder???

Jag antar att det är laddtrycksgivaren du men[…]

På min 745-a -88B fungerar c-låset per[…]

Ja ska man, som nu för tiden, spotta ur sig e[…]