Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan.

Köpte en V70N i våras och upptäckte nu att inga lampor fungerade på den släpvagnen jag hyrde. Testade två olika släpvagnar och två olika sladdar, således borde problemet sitta i bilen.
Kontrollerade och provmätte alla säkringar som har med släpet att göra och dessa var bra.

En kompis kollade med en provare och han tror att själva kontakten är dålig (ärjad?). Så nu köpte jag en ny kontakt som jag skall sätta dit men upptäckte att den nuvarande kontakten är fylld med en massa som skall hindra fukt och skit från att komma in i bakstycken. Denna massan var svår att få bort så min fråga är; Hur får man lättast bort den massan eller skall man klippa trådarna? Om man klipper trådarna så blir dom nog förkorta men man kanske kan snurra hela fästet till andra sidan om dragkroken? Det borde väl inte ge några problem?

Någon som har erfarenhet kring detta?

Tack på förhand, Jonas
Om du kan lämna tillbaka den du köpt så skulle jag rekommendera att kolla med skrotarna om du inte kan köpa en lös kabelstam med kontakter i båda ändar. Då slipper du skarva och greja...det kommer bara leda till kontaktproblem längre fram.

Annars kan du passa på att göra som jag, fixa en skarv med vattentäta kontakter mitt på kabelstammen så att du kan ta bort den fula kontakten vid kroken när du inte drar släp. :-)-)

Mvh
/Fred
Tackar för tipsen. Skall ut och titta på det senare idag igen... Blir nog dock inte att gräva ur den där massan, såg tidskrävande ut...

Skall ta en titt på vad vparts har att erbjuda... För det är väl där man köper grejer till sin Volvo. Eller?
Jag skulle nog säga att byta ut bara kontakten är bra mycket mer tidskrävande än att byta hela stammen. Stammen sitter ju med ett kontaktstycke bredvid batteriet som man enkelt delar på. Sen är det bara att lirka ut hela stammen och göra det motsatta med den man byter mot.

Men du gör ju som du vill givetvis. :wink:
Nja, jag hittade den stammen men ingen kontakt. Jag rykte lite för att se om kontakten låg undanstoppad under någon panel men utan framgång. Förmodligen är den där någonstans men jag ville inte dra för mycket. Jag vet hur det brukar sluta när jag våldar för mycket med mina bilar, dvs oftast i svordomar... :lol:

Hur som helst, körde förbi Biltema i ett annat ärende och köpte en kontakt där. Klippte alla kablarna intill den gamla kontakten och satte dit den en ny från BT. På inrådan av en kamrat så brukar Biltemas kontakter fungera bra om man bara därefter proppar kontaktens bakstycke full av Vaselin... :shock: Hur länge detta håller vet jag inte men jag skall köra med vagn snart så jag ser det som en nödlösning...

Har dock inte hunnit testa ännu och det skall bli spännande att se om datorn behöver uppdateras eller ej för den nya kontakten...

tack för hjälpen!
Om jag minns rätt så måste kontakten programmeras in/aktiveras i bilens datasystem.
Behövde inte programmera något på min bíl när jag monterade drag förra året, allt funkade direkt.
Kolla i bagageutrymmet om du inte kan mata fram 5 cm kabel. Det borde ju finnas lite slack. I så fall kan du enkelt klippa kablarna och ansluta i en ny dosa som kostar ett par tior på Clas Ohlson eller Biltema. spruta på rostskydd innan du monterar fast kontakten så håller det säkert så länge du har bilen. PÅ min V70N -02 behövdes ingen programmering. Däremot på V70 II som jag monterade förra sommaren.
Carplay Trådlös adapter

Jag har haft denna i 2 år. med en xc40 MY21 […]

Jag försökte boka tid hos Bilia igå[…]

Felkoden är den jag skrev i trådens rub[…]

Kolla att luftförvärmningsspjället […]