Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av dicklund2
Jag har haft en felkod som kommer och går, numera är den stadigt kvar.
En verkstad läste ut 250A adaptid lambda reglering felaktig. Avgasvärden och allt är bra, inga anmärkningar på bilprovningen heller. Verkstan sa att det inte var så mycket att bry sig om så länge som allt funkar bra.
Men jag är trött på att se eländet.

Jag har läst mig fram till följande troliga fel på olika forum:
MAF
Främre lambda sonden
Bränslefiltret

Hade bort MAF idag då några lyckats fixa den genom rengörning. Det är svårt att se trådarna, men den ena ser mörk ut. Hur brukar dom se ut?
Sprayade med elektronikrengörning, men den ser lika dan ut...

Bilder här nedanför om det funkar som det ska, svårt med skärpan inuti Mafen

Bild
Bild

Vill inte bara handla grejor heller, går det att mäta MAFen på något enkelt vis?
Hur vet man hur lambdasonden mår?

Ett besök på volvoverkstan är nog en sista utväg, då får den hellre lysa. Har flera dåliga erfarenheter därifrån...

s80 2,4 -01 20 000 mil
Användarvisningsbild
av ateist75
Min LMM såg ut precis så och jag fick felmeddelande med jämna mellanrum. Jag gjorde rent den försiktigt med en tops och något rengöringsmedel (kommer inte ihåg vilket nu) och sen dess har inte felkoden kommit tillbaka. Det var ca 6 mån. sedan.
Prova, värt ett försök.
av Totte_T6
ateist75 skrev:Min LMM såg ut precis så och jag fick felmeddelande med jämna mellanrum. Jag gjorde rent den försiktigt med en tops och något rengöringsmedel (kommer inte ihåg vilket nu) och sen dess har inte felkoden kommit tillbaka. Det var ca 6 mån. sedan.
Prova, värt ett försök.
CRC "MAF Sensor cleaner" har jag för mig sprayen hette, finns i "välsorterade bil-tillbehörs butiker"
man bör undvika att pilla på sensor trådar etc...spraya rikligt på den och låt den självtorka.
Tack för goda råd!

Så, nu har jag bytt bränslefilter och gjort rent MAFen med tops och bromsrengörning. Fick loss en sotflaga, fick inte loss den med bara spray. Spolade rent med elektronikrengörning då den ska vara snällare mot plasten. (Den kändes inte speciellt känslig. Men ta det försiktigt ändå, den är dyr!)
Satte tillbaka och drog ur ett gäng säkringar (slarvat bort min OBD2 kabel), vet dock inte vilken säkring det var, men drog alla 5 och 15A en stund, inkl en i kofferten.

Startade bilen och lampan hade slocknat :D
Har nu kört 10 mil och den är släckt fortfarande, bränsleförbrukningen sjönk från 0,82 till 0,75.
Däremot fick jag en ny positionslampa att byta, (tror det går 3 / månad på biljä*e*n senaste tiden) och svor innan jag såg att det bara var en lampa.

Vi håller tummarna att det håller i sig!

Undrar hur många MAF som byts för massor med tusenlappar som bara behöver en rengörning?

För er som inte har turen att rengörning räcker, titta på Ebay efter MAF, helt andra pengar än både mekonomen (som jag skyr som pesten efter en spindelledsincident) och bilia (+3000). Skroten tar 1500:-
Runda slängar straxt under 500:- för ny på ebay inkl frakt.
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/LAND-ROV ... 951wt_1130

Hoppas det hjälper någon...
Hej!

Hur fick ni bort själva känselkroppen!
Den sitter på min S80 -05 med speciella Torx skruv som är 5 kantig och inte 6 kantig som de vanliga, utan att göra åverkan på skruvarna.
Bilia byter givare och den runde delen som en enhet, så de har inget verktyg som passar.

Lennart

Mmm, det är inte längre som med Volvo 24[…]

Jag har fått till mig av phoenix gold sj&au[…]

Har det gått så illa att du inte kan l[…]

måste kolla oem settings idag...ser på[…]