Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#543793
Det är 100 år sen (nästan) jag hade en bil utan xenon men har noterat några gånger med hyrbilar att halogen inte är så dumt. Funderar på en Audi som "andrabil" men eftersom xenon kostar 14500 tycker jag inte att det är aktuellt. ÅF säger att man måste ha det för att kunna sälja den sen, men det tror jag inte på. Det kan ju sägas om t ex: metallic, stor stereo, PDC, rätt motor, sportstolar... i USA har nästan inga bilar xenon. Funderar på att testa utan denna gång. Vår e60 har xenon som lyser rätt dåligt (men bättre än en e39:a med halogenljus, vilka går under namnet "Theelichter = teljus i Tyskland).

B20, du är ju emot sumflum-paket, men jag har räknat ut att du har metallic, skinn, xenon och HP med sub i din bil:) köper du det till en Audi kostar det nästan 100 000 extra.../PH
#543831
perhall skrev:B20, du är ju emot sumflum-paket, men jag har räknat ut att du har metallic, skinn, xenon och HP med sub i din bil:) köper du det till en Audi kostar det nästan 100 000 extra.../PH
Jajjemän, fick offert från Audi, Bmw och Merceds och de hamnade på en helt annan planet än Volvon, Har fast drag också. Metallic fick jag gratis.

Det jag inte ville betala för i SumFlum var lite kromade lister och 24 st mugghållare som jag klarar mig utan :D :D :D

Håller med dig, lamporna ska ju tåla att man råkar köra med helljuster på med original lamporna om solen gassar på bilen i +40 grader och det är 100 grader under huven när man sitter fast i en bilkö i spaninen. Det blir nog varmare än om man kör 100w på natten med bra fartvind en sval sverigedag.

Men jag skulle inte chansa för hur mår pyttereläerna och de små kretskorten där de sitter monterade med dubbel strömstyrka ?:-/

Riktigt bra halogenglödlampor ger ett riktigt lyft har jag märkt(de har väl tunnare glödtråd som är dubbelt så lång och därför ger mycket mera ljus utan att bli varmare eller dra mera ström än original), enda nackdelen var att de inte håller lika länge
#543851
Intressant debatt men det beror väl lite på hur man använder bilen...För mig gäller Xenon alla dagar i veckan. Kör själv med Xenon på allt (inkl extraljusen) och skulle aldrig gå tillbaks till halogen. Sen höstnatt med lite fukt på vägbanan så är Xenon överlägsna. Kör man bara i stan ja då spelar det väl ingen roll. (USA...ja dom kan ju inte var bäst på allt). Är över där ibland och har då "förmånen" att köra mycket bil där och...inte blir jag imponerad av ljusflödet på hyrbilarna som jag haft :roll:
#543889
perhall skrev:OK, tips på lättmonterad konverteringssats? Jag har inte hittat någon specifikt för V70II, sen vet jag att xenonkonv kan lysa lite lattjo ibland (konstig ljusbild - ja, det kan ju även xenon med reflektor ha, en xenonlampa bör väl eg ha lins).

Ang. värme i lamphuset så håller jag delvis med, men det lär vara 100 ggr värre att göra det med halvljuset som går dygnet runt hela året i köer i stan etc.
PH
Xenonkungen eller humanhabit har grejerna du behöver. Det finns sällan märkesspecifika satser, normalt är plug and play och lite händig så har du byggt om båda sidorna på 30 minuter.
Jag kommer göra detta på min v70 precis som jag gjort det på mina VAG bilar som har uselt helljus från fabrik.
#544317
VolvoB20 skrev:Riktigt bra halogenglödlampor ger ett riktigt lyft har jag märkt(de har väl tunnare glödtråd som är dubbelt så lång och därför ger mycket mera ljus utan att bli varmare eller dra mera ström än original), enda nackdelen var att de inte håller lika länge
Precis, tunn glödtråd gör att lampan går sönder betydligt fortare.

Sen är det inte så enkelt att man bara kan "kavla ut" tråden och plötsligt få mer ljus för samma pris (dvs samma effektförbrukning). Runt 4-5 % av utstrålad energi från en enkel glödlampa är synligt ljus, resten värmestrålning. För halogenlampor är motsvarande siffra knappt 10 %.

Ska man ha ut dubbelt så mycket ljus så måste man ha dubbelt så hög effekt, om verkningsgraden är densamma. Och verkningsgraden på en lampa med glödtråd är tyvärr rätt färdigjobbad, där kommer man inte längre. Vilket också är anledningen till att man i hemmen gått över till lågenergilampor (dvs små lysrör) och i bilar xenonljus (verkningsgrad uppåt 35 %).

Detta som lite info i ämnet, tänkte jag.
#544431
Jag tvivlar inte på att det lyser märkbart bättre med Osram Night Vision el liknande. Men det finns säkert en viss placebo-effekt, precis som med Slick 50, laminerade rutor, lättrullande däck och annat.../PH
#544482
Hur skulle fartvinden slita mindre på reflektorerna?
Möjligen kan den kyla frontglaset.
Bara försöka hitta så bra extraljus som möjligt, finns väl tester. Tre styck är bra två lite åt sidorna en framåt.
Skulle varna lite för att sätta på alltför fläskigt ljus, dels blir det ju nästan mörkt när du bländar av till dåligt halvljus, kontrasten blir så stor, dels är det ju inte bussigt för mötande trafik om du är en halv sekund sen att blända av, då bländas ju de rätt duktigt...
#544483
Jag lurar på att xenonkonvertera mina helljus just pga att jag inte tycker de vanliga är tillräckligt bra och att jag inte vill sätta på stora fula extraljus på nya bilen :)
Så jag mottager också gärna tips på bra konverteringssatser.

Perhall: A4 B7 utan bixenon verkar vara stendöda på blocket, så jag tror tyvärr säljaren kan ha rätt.
#544526
Variosboy skrev:
epostaren skrev: Xenon kommer jag aldrig att köpa...
Nyfiken på varför? Och menar du som konvertering, eller som originalmonterat?
Både som konvertering och som original. Är absolut inte värt pengarna enligt min mening - dyrt att underhålla osv. Extraljus kan man rikta åt det håll man vill, det kan man inte med dom vanliga strålkastarna. Där jag kör är det bredd på ljuset som gäller (p.ga. många, många djur som rör sig i vägkanterna, vilket gör att man inte kör speciellt fort här), inte fler km lång smal ljusstråle. Kompisen har Xenon i sin V70 och hans halvljus är inte bättre än mitt, tycker jag. Sen finns det en annan aspekt som dom flesta glömmer och det är när man kör på vissa vägar, så kan man knappt köra på heljuset utan att bli fruktansvärt bländat av alla stora trafikskyltar. Då är det väldigt skönt att ha extraljus som man kan stänga av med ett knapptryck och "bara" köra på heljuset.

Så för min del är valet att inte ha xenon väldigt genomtänkt.

Tur för bil och -ljustillverkarna att vi har olika uppfattningar om vad som är ett bra ljus på en bil :)

Sedan sommardäcken åkte på har ja[…]

Vem kom på den briljanta idén med i[…]

V90 D3 2019. Har hatt en ukjent lyd som kom fra u[…]

Jag är ny ägare till en V90 CC års[…]