Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Sådärja åkte till mekanikern jag var hos igår och han lirkade lite och drog så fick han loss ljudvallen. Hade bara klämts lite.
Men jag ser ingenting som kan va kontakt eller nåt som passar, ser en kontakt med typ sex sladdar in men den är bred å smal kan inte va till denna fyrkantigare. Och sitter jättejobbigt till.

Nånstans långt in i skiten helt omöjligt att nå såg jag en grön stickkontakt som hängde löst, är det för nån kontrollfunktion att koppla in eller ska den sitta nånstans... fast den måste ju på i fabriken för där inne kan ju inte en råttunge ens komma in.

Börjar tro att evaporatortempgivaren inte sitter alls där utan nån helt annanstans på en C70... men hur ska man ta reda på det när inte ens de på volvo kan?

PS, den gröna kontakten jag frågade om överst t v hörde till kopplingspedalen likaså stången.
Fota lite. :)
Först har nån unge byggt med lego inne till vänster:
Bild

Sen då om vi tittar till höger ser jag inte mycket som skulle kunna va evaporatorsensorn för det jag satt pil till har fyra fem sladdar och är avlångt, dessvärre fick jag inte med hela på bild. Men känns inte som den eller?
Bild

Kolla gärna oxå in hur Volvo har lagt ner en massa ingeniörskonst på rattstången till vänster, en himla massa saker bara för en rattstång, vet inte kanske den driver hela motorn jag vet inte... :D

Jo den gröna lösa kontakten skulle va till vänster om pilen långt in i det mörka alltså framtill på fläktpaketet helt omöjligt att nå. Om inte genom torpedväggen från motorutrymmet?
Sådärja, den givaren jag fick kallas på bildelsbasen för vattentemperaturgivare, och var den ska sitta vet jag inte heller, tips?
Den jag ska ha är mycket riktigt längre och i denna tråd: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &hilit=ohm fick jag se hur den ska se ut och art nr på den jäkeln så nu kommer jag kunna beställa den och få rätt alla fall. Dock vet jag inte var den ska sitta för bilden i den länken känner jag inte igen när jag jämför med min ovan, ska den inte sitta på passagerarsidan eller nånstans ännu högre upp eller ner eller fram el bak eller? Grön är ju kontakten och det såg jag ju en lös sån långt långt in framför allt men dit går ju inte att nå, det måste vart en annan kontakt?

art nr för evaporatortempgivare är alltså 30665118 om nån vill beställa och få rätt temp givare

Kollar jag bilden på länken ovan så ser man gaspedalkontakten t v, måste va den, så på min bild skulle den alltså sitta precis under min vita pil, men där finns ju ingenting bara en slät vit vägg!?!?!?!
Se och jämför, hoppas det inte gör nåt att jag länkar in hans bild:
Bild
Försöker förstår det här, hitta lite bilder av en kille som hade isär halva bilen, V70 –01, för att byta evaporatorn och tyvärr gick det inte att länka till bilderna men jag har "lånat" en lite, hoppas det inte gör nåt så här volvoianer emellan...
Jag skrev dit evapor. där den ska sitta och sen en pil på nåt misstänkt nere i bild t v om fläkten gissar jag där jag skulle kunna gissa kunna va en bra plats för en evaporator temp givare att sitta, vad tror ni? Tyvärr är den svart när evap.temp.givaren är vit men det kanske bara är ett kontaktstycke som är svart så sitter den vita inuti där... Det här är alltså på passagerarsidan vi är nu, bakom handskfacket. Men om det är här jag ska söka varför är det ingen annan som bytt evaporatortempgivaren som skrivit nåt om att den ska sitta på den här sidan, alla har ju pratat om pedalerna??? Verkar konstigt. Nåja, bilden:
Bild
Vad tror ni vad kan det där va för rolig grej?
semmelman skrev:Bild
Vad tror ni vad kan det där va för rolig grej?
Det var den grejen jag menade i mitt tidigare inlägg. Dock så sitter den ju innan evaporatorn så det verkar ju mer logiskt om den mäter ingående luft-temperatur.
Ja submarine! Du måste va i närheten! Men som du säger den sitter innan, borde sitta efter eller på den mer nånstans, undrar bara var då, emellan där till vänster är ju omöjligt att nå utan att demontera allting.

Bilden är tagen härifrån: http://www.kodakgallery.com/gallery/cre ... leid=en_US tittar man vidare på sisyfosjobbet ser man att på baksidan (bild 45 t ex) finns ingen givare, den närmaste givaren borde va den där, men då mäter den inkommande luft som sagt... kanske under?
Nu kommer den riktiga evaporator tempgivaren i morgon, skulle va trevlig med några fräna ideér om var den kan sitta tills dess..? På Volvo visste de inte.
Fast efter mycket tittande på han som rev hela instrumenbrädan verkar det inte finnas nån annan möjlig kontakt så jag får kolla t v om fläkten om ingen kommer med bättre förslag.

(Blev lite hängig, upptäckte att förardörren hänger lite, ett till problem... det är jävligt osmart att ha bildörrar utan karmar i vinterland, så mycket som måste sitta perfekt bara för å få rutan att täta. Men det är ett annat problem...)
Tror min första felaktigt beställda temp givare ska sitta där vid vita pilen.
Tittar man på: http://www.volvopartswebstore.com/showA ... rchString=
finns inget spår av en 8 cm lång temp givare.
Enl den så givaren nr 42 stämmer med artikelnumret (9145736) på min första felaktigt beställda tempgivare och det ser ut på bilderna att det är den som ev kan sitta där vid vita pilen.
Finns inget spår av en 8 cm lång vit evaportatortemp givare varken i sprängskissen eller bland bilderna, jag börjar tro det inte finns nån plats i min för den där längre, att det inte är nån idé för mig att hämta ut den i morgon, klarar sig kylsystemet utan en sån?

Läser att nyare kompressorer är av variabel typ, snurrar hela tiden alltså ingen magnetkoppling, från vilken årsmodell började Volvo sätta in såna nån som vet? Kanske ska köpa nyare bil...
Då så, vart på Volvo och den långa evaporatortempgivare med art nr 30665118 finns med stor säkerhet INTE på min modell, gamla karossen.
Det finns som de kallar aspirationsgivare t v om Ecc-panelen samt den jag beställde först (9145736) dock kunde inte han se riktigt var den skall sitta men där vid fläkten kunde va troligt enl honom även om vi inte hitta nån bra bild på det, så den kan sitta egentligen var som helst, vid kondensorn kanske. Men nån givare som mäter evaporatorns temperatur finns tydligen då inte på min.
Xenon D3S

Jag har haft dessa i min V60 i 4 år nu, […]

Jag har hela tiden förundrat mig att parkerin[…]

Trasig pump? Rapsolja?

>""Byt den och kör 1-2 diskmaski[…]

V60 2018 CC Halvljus

:-) :-D Vad blev de för lampor sen?