Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Roxen
Volvo har verkligen lyckats med att göra det lätt när man skall byta glödlampor, upp med två sprintar sedan lyfter man ut hela lykthuset!!! Men, men när det gäller den lilla glödlampan till parkljuset så får man ha tålamod eller något specialverktyg. Den sitter långt in i lykthuset och där har man inte tänkt till. (Nästan som på min Megane cab med en lucka i hjulhuset!!)
Har någon ett bra tips på hur man skall dra ut glödlampan? Jag provade med en lång stekpinsett av metall, men det lyckades inte. Verkar sitta ganska hårt.
Mvh Lasse
av MW76
Man drar i kablarna så lossnar sockeln.... Jag vet det känns inget vidare men det är rekommendationen. ?:-/
av Roxen
MW76 skrev:Man drar i kablarna så lossnar sockeln.... Jag vet det känns inget vidare men det är rekommendationen. ?:-/
Tack för era kloka inlägg, jag har provat att dra i kabeln men är nog för feg för att den skal lossna. Vill ju inte ha en kabelände i näven! Tången verkar vettig bara den är lång nog.

Mvh Lasse
av Kluster
Ser ut som att man på en V70 även måste använda en tång för att dra ut lamphållaren, liknande är det även på en V50 men var försiktig - glödlampan kan lossna och ramla ner i den lodräta ljusreflektorn! :wink:
av Roxen
Kluster skrev:Ser ut som att man på en V70 även måste använda en tång för att dra ut lamphållaren, liknande är det även på en V50 men var försiktig - glödlampan kan lossna och ramla ner i den lodräta ljusreflektorn! :wink:
Jo, jag har för mig att jag har läst om en forumdeltagare som kört med en lös lampa i ljusreflektorn. Tyvärr är det sånt som kan hända när man själv skall meka. Därför är detta forum perfekt när vi kan delge varandra erfarenheter när det gäller hemmamek. Guld värt tycker jag, sedan är det ju kul att meka lite ibland.
Mvh Lasse
av Kluster
Roxen skrev: Jo, jag har för mig att jag har läst om en forumdeltagare som kört med en lös lampa i ljusreflektorn. Tyvärr är det sånt som kan hända när man själv skall meka.
Mmm, been there, done that... :oops:

Bilruta-strömställare.JPG Bilia sä[…]

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]

Verkstad Uppsala

Hej Ny på forumet men det känns ju bra.[…]

Sport chassi

Hej alla Jag har en v70 momentum med sport chassi[…]