Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jgoude
Jag har problem med min 240-89. Den vill inte starta och har på och felsökt så gott jag kunnat. Den bestämmde sig för att inte starta här om dagen. Kontrollerade om det fanns någon gnista men det vart det inte. Bytade slutsteget oc fick tillbaka gnistan. Men bilen ville fortfarande inte starta. Fick en kompis att sätta sig i bilen och dra på tändningen medans jag kolla så att bensin pumpen starta och det gjorde den självklart inte, hade ett nytt relä liggandes men det hjälpte inte. Så kopplade förbi det så jag fick ström fram till pumpen så nu har jag både soppa och gnista men skiten vill inte starta ändå. Vet inte riktigt vart jag ska forstätta nu^^ Finns det någon som har några tankar om vad det skulle kunna vara för fel skulle jag vara hemskt tacksam för hjälp=)
(sitter en b230f i med K-Jetronic och kan inte få fram några felkoder)

Mvh jonathan
Användarvisningsbild
av Kombi89
Nu är jag själv väldigt grön inom det bilrelaterade området :oops: men chansar ändå på att det kan vara nåt med batteriet. Är inte det laddat så startar inte motorn. Försök ta reda på om det är något som tjuvdrar ström.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Du får nog kolla lite noggrannare vad du har för motor alternativt insprut. Jag kan ha fel men jag tror inte att det fanns K-Jetronic på -89, det bör vara LH Jetronic och du skall kunna ta ut felkoder.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av tobberebel
jgoude skrev:Jag har problem med min 240-89. Den vill inte starta och har på och felsökt så gott jag kunnat. Den bestämmde sig för att inte starta här om dagen. Kontrollerade om det fanns någon gnista men det vart det inte. Bytade slutsteget oc fick tillbaka gnistan. Men bilen ville fortfarande inte starta. Fick en kompis att sätta sig i bilen och dra på tändningen medans jag kolla så att bensin pumpen starta och det gjorde den självklart inte, hade ett nytt relä liggandes men det hjälpte inte. Så kopplade förbi det så jag fick ström fram till pumpen så nu har jag både soppa och gnista men skiten vill inte starta ändå. Vet inte riktigt vart jag ska forstätta nu^^ Finns det någon som har några tankar om vad det skulle kunna vara för fel skulle jag vara hemskt tacksam för hjälp=)
(sitter en b230f i med K-Jetronic och kan inte få fram några felkoder)

Mvh jonathan
prov att bogsera den å försök starta den i farten det fick ja göra i vintras, den gick igång å tjöt som fan i fläktremmen men igång gick den =) du kan ju alltid testa, funkade iaf för mig =)
av eisenhower
Har du kollat säkringen som sitter i motorutrymmet på vänster sida(i färdriktningen)? Det är bara en liten säkringshållare som är vit kolla att den är okej och att säkringen är hel.

Det hade kommit in fukt i min säkringshållare så att den hade brunnit. När jag bytte säkringshållare och säkring så startade den direkt.

Mvh eisenhower
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Ja iom att reläet inte var trasigt, och pumparna bara gick när du byglade verkar det ju som att du har felet i bränsleboxen eller strömförsörjningen till den kanske...

Kolla alla säkringar och se om du kan testa med en annan box
AWD-bekymmer

VI tog lös haldex-styrdonet DEM. En indikatio[…]

nackdelar med Running Boards

nackdelen är att när man öppnar d&o[…]

ljudet av ett dött batteri?

Det låter som den sjunger sin sista vers. bi[…]

Förstärkt kamrem

Är det nån som vet var man kan köp[…]