Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pontus_742
Har monterat -02ans s60 stolar med kudde i min s70 -99
finns det nån mer som gjort det och vet om man vågar koppla in luftkuddarna i stolarna???
är det samma system såattsäga.. ;)
Användarvisningsbild
av olindh
Nej, det är helt olika system. S70 har mekanisk sidoairbag och s60 har ett elektronisk system där en styrbox tar in information från diverse olika givare och sen bestämmer vilka kuddar som ska lösas ut vid en krock.

Men du sitter iallafall riktigt bekvämt nu. Var det mycket jobb med att montera dom?
av baztubox
olindh skrev:Nej, det är helt olika system. S70 har mekanisk sidoairbag och s60 har ett elektronisk system där en styrbox tar in information från diverse olika givare och sen bestämmer vilka kuddar som ska lösas ut vid en krock.

Men du sitter i alla fall riktigt bekvämt nu. Var det mycket jobb med att montera dom?
Airbag-systemet övervakas kontinuerligt av systemets styrenhet.
Sensorerna reagerar olika beroende på krockförlopp och om säkerhetsbältet på förarsidan respektive passagerarsidan i framsätet används eller inte.

Vid en krock kan därför endast en (eller ingen) av krockkuddarna aktiveras. Krockkuddesystemet känner av det kollisionsvåld som fordonet utsätts för och anpassas efter detta så att en eller flera krockkuddar utlöses.
Även krockkuddarnas kapacitet anpassas efter det kollisionsvåld fordonet utsätts för.

Men jag vet inte om kontaktstyckena är det samma men airbagen är utvecklade från bil till bil. så om du kopplar in den så kan den göra mer skada än nytta... Det skiljer på krut mängden och storlek på airbagen just vad det gäller sips.

Det som är just mekaniskt i srs systemet är bältes sträckarna som har en vajer som skjuter i från för att dra ått bältet vid eventuell krock tror det är 20 cm som den sträcker bältet. Sen har även vissa IC gardiner det. (dom som kallas gardiner) sitter i taket i mellan A-stolpen och C-stolpen.
av baztubox
Pontus_742 skrev:nån som vet vad för motstånd man ska ha ist för airbagen???
dom finns att köpa på volvo. Jag köpte till min för 200 kr st
Användarvisningsbild
av Sunschreem
baztubox skrev:
Pontus_742 skrev:nån som vet vad för motstånd man ska ha ist för airbagen???
dom finns att köpa på volvo. Jag köpte till min för 200 kr st
Kan du ge artikelnummer på dessa? :)
EX60

Tittade på den i Show Room Kungsträdg&a[…]

Min mätare satt ovanför subframen innanf[…]

Testa, ha på den automatiska bromsen (den […]

Elproblem i baklucka

[quote=PalleH post_id=<a href="tel:142969[…]