Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av henka35
Va sa du nu? svårt att få antisladsystemet att arbeta bra? det finns inte antisladdsystem på bilar med viko
Precis, det finns inte DSTC till Viscosystemen.
Användarvisningsbild
av CarMan
henka35 skrev:
Va sa du nu? svårt att få antisladsystemet att arbeta bra? det finns inte antisladdsystem på bilar med viko
Precis, det finns inte DSTC till Viscosystemen.
aledningen till att det inte finns är enkel.
visko är ett mekaniskt system & kan därför inte kopplas bort
för att kuna köra DSTC systemet så måste bilan kunna bromsa varie hjul separat 6 det går inte om man har alla visko på grund utav att systemet driver helatiden.

haldex är elektroniskt & där kan man då på elektriskväg tilfäligt för en kort stund koppla ur driften om detta skulle behövas.
av -94 9000 2,3T cse
Frigge skrev:
-94 9000 2,3T cse skrev:
Frigge skrev: SKITSNACK !!!!!!!

Min erfarenhet säger något helt annat allafall.
Enda gången Vinkelväxeln går sönder är när man monterar olika
däck fabrikat fram o bak INTE att det skiljer 1 mm mellan fram o
bakhjul.
Varför skulle en XC 70 med Visco kräva mer hjulinställning ???
Varför skulle en sån slita mer däck ??????
Fullständigt NONSENS !!!!!

/Fredrik
:shock: Menar du att en modern Volvo inte klarar av olika däcks-märken på fram o bakaxel??!! Varför det???

Tja, inte vet jag svar på dina frågor.

Men detta vet jag:

-ALLTID byte till nya GoodYear sommardäck, ALLTID pga utslitna i ytterkant, ALDRIG pga jämt utslitna däck. (vår granne har samma problem med sin XC70). Vinterdäcken höll bättre, kan bero på att vi har "riktig vinter" hos oss.
- Dessa jävla fyrhjulsmätningar år efter år, för att försöka få bort det groteska däckslitaget. (Vår granne har samma problem med sin XC70)
-Bilbolaget var mycket tydlig med att det fick skilja MAX en mm mellan fram o bakaxel, därför rådde de oss att byta mitt under "säsong".
-Med mera (vad allt det innebar orkar jag inte skriva om. Just nu)

Min slutsats:

Jag skulle A-L-D-R-I-G få för mig att köpa mig en XC70 med visco! Aldrig! Sån jävla dynga. Vilka milkostnaderna blev på dessa skitbilar vill jag inte veta. Men gärna en XC70 med Haldex.

Mvh

Snacka om att yttra sig utan att ha en aning !!!

-Anledningen till att man inte ska blanda olika fabrikat är att rullningsomkretset inte är densamma oavsett om det är samma dimensioner.
-Att däcken slits beror ju på körningen o användandet av bilen,inget annat.
-Man ska hålla sig ifrån trottoarkanterna du vet :roll: .
-Viscon brinner INTE upp pga olika däckhöjd,det är vinkelväxeln som tar skada av dom olika hastigheterna mellan fram o bakhjul.
-Det uppstår inga skador om däckslitaget mellan fram o bak är 1 mm, det kan vara mycket mer. Däremot kan man ju som ägare till en sån bil skifta lite mellan fram o bak så man byter alla 4 däck på samma gång men det är inget måste.

Synd att du inte har en aning om vad du pratar om !!!

/Fredrik
Ta det lugnt Jag pratar bara om bilar, och inte ens din bil. Du verkar hetsa upp dig som om jag diskuterar en vänstring med din flicka... :wink:

Du har rätt. Jag VET inte vad jag snackar om:

-Jag vet bara vad service och underhåll kostade för att hålla våra XC70 rullande i gott skick.

-Jag VET bara vad min billeverantör o deras serviceavdelning berättade för mig. Och dom borde jag väl kunna lita på, eller hur... :roll:

-Jag VET därför att viscon bytts pga "olika slitage på hjulen på fram o bakaxel". Men: Om dom bytte vinkelväxel istället, hur f-n skall jag VETA det när dom säger en annan sak, nämligen viscon. Vinkelväxel kände jag till som svag del på vanliga V70 AWD, men visste ej att den är det även på XC:n. I plånboken vet jag inte om det är nån större skillnad i konkursen, mellan växeln eller viscon. (fast det bör nog vara rimligt att viscon skall klara sig, jag menar, den verkade ju aldrig göra nån nytta. (R) )

-Jag VET bara alla helvetes fel vi hade som var "chassie" o kraftöverföringsrelaterade.

-Vad gäller trottoarer så ids jag ej kommentera, du förstår säkert varför.

En fråga till dig som är kunnig, från mig som bara vill kräkas på XC70 med visco: I ditt svar läser jag dels att inget tar skada av olika rulldiameter, dels att vinkelväxeln tar skada av olika rulldiameter. Hur är det nu? Jag förstår ej vad du menar.

Jo, jag vet en sak till: jag gillar Volvo skarpt, särskilt S80 av nån anledning, som skall få ersätta min Saab, MEN jag kommer ALDRIG rekommendera någon att köpa en Volvo med visco-systemet. Men jag tror det framgått redan.

Mvh
av matzen10
Hett debattämne!
Och visst är det så att en och annan har upplevt problem med
sin Viscokoppling. Jag har oxå hört att den kan vara känslig.
Däremot har jag aldrig stött på/hört att någon skulle ha de
omfattande problem som anges av "-94 9000 2,3T cse". En helt
sanslös otur skulle jag kalla det! Det är iaf inte normbildande för
Viscosystemet i sin helhet.
För säkerhetsskull har jag kollat med en kompis som är servicemarknadschef på Volvo för att vidimera problemets omfång.
Jag kan efter det bara konstatera att Sveriges näst stösta Volvoåterförsäljare inte har haft några större problem med Viscosystemet som helhet. Däremot bifalles att Haldex är ett modernare system.
Och självklart så avråds inte köpare från att handla äldre bilar med Visco.

M V H
---> Matz
av -94 9000 2,3T cse
matzen10 skrev:Jag har oxå hört att den kan vara känslig.
sanslös otur skulle jag kalla det!
:-)-)
Jag kan ju säga att i min aversion till just dessa XC70 ligger en del annat med förutom det jag nämnt:

-X antal byten av fönsterhiss-stömställare i förardörr.
-X antal vattenläckage: in genom vindrutetätningen, droppade ner genom belysningskonsollen i taket fram
-2x byten av nått i styrinrättningen, minns ej (12,000:-/st)
-3x felindikering för kickdown (manuellt växlade bilar).
-X antal byten av ABS-givare bak.
-1x vattenläckage i passagerardörr, fram.
-2x motorhuvar som ej låste upp riktigt.
-1x fel i avkännaren för öppen bagagelucka.
-1x havererad drivknut fram (inte ett missljud innan, bara small till)
-2x spjällhusbyten (goodwill från Volvo efter långt tjafs)
-1x radio som tappade mottagningen. (felet var att, citat: "bilarna är solfilmade bak, det bryter radioantennens mottagning :shock: ) Dock hade det funkat i tre år med mottagning o film på rutorna... :roll:

Tyvärr kan jag fortsätta lite till... Så less dom, både bilarna o kundmottagningen.

MEN: Vi har nu två Saab 9-5 och två Volvo V70. Alla fyra bara snurrar och går.

Med dessa ord avslutar jag min medverkan i just denna tråd.

Mvh
Användarvisningsbild
av CarMan
-94 9000 2,3T cse skrev:
matzen10 skrev:Jag har oxå hört att den kan vara känslig.
sanslös otur skulle jag kalla det!
:-)-)
Jag kan ju säga att i min aversion till just dessa XC70 ligger en del annat med förutom det jag nämnt:

-X antal byten av fönsterhiss-stömställare i förardörr.
-X antal vattenläckage: in genom vindrutetätningen, droppade ner genom belysningskonsollen i taket fram
-2x byten av nått i styrinrättningen, minns ej (12,000:-/st)
-3x felindikering för kickdown (manuellt växlade bilar).
-X antal byten av ABS-givare bak.
-1x vattenläckage i passagerardörr, fram.
-2x motorhuvar som ej låste upp riktigt.
-1x fel i avkännaren för öppen bagagelucka.
-1x havererad drivknut fram (inte ett missljud innan, bara small till)
-2x spjällhusbyten (goodwill från Volvo efter långt tjafs)
-1x radio som tappade mottagningen. (felet var att, citat: "bilarna är solfilmade bak, det bryter radioantennens mottagning :shock: ) Dock hade det funkat i tre år med mottagning o film på rutorna... :roll:

Tyvärr kan jag fortsätta lite till... Så less dom, både bilarna o kundmottagningen.

MEN: Vi har nu två Saab 9-5 och två Volvo V70. Alla fyra bara snurrar och går.

Med dessa ord avslutar jag min medverkan i just denna tråd.

Mvh
STOPP :!:

Du är utvisad :wink:

du verkar ju inte ens prata om rätt bilmdell. Här diskuteras V70 XC årsmodell 00 & framått.
du pratar om den bil som är baserad på 850. en vis skilnad!
av -94 9000 2,3T cse
:lol: Ok, så kan det vara, de e ni på forumet som kan Volvo, bättre än jag :wink: . De som vi hade var årsmodell -00, levererades runt oktober -99. Hur stämmer det med din misstanke?

Mvh
Användarvisningsbild
av CarMan
-94 9000 2,3T cse skrev::lol: Ok, så kan det vara, de e ni på forumet som kan Volvo, bättre än jag :wink: . De som vi hade var årsmodell -00, levererades runt oktober -99. Hur stämmer det med din misstanke?

Mvh
känner du skilnad på en 850, V70 & en V70N så vet vad jag menar.
men med tanke på att V70n inte fans som XC 00 så är det ju den gamla du pratar om.

slå på blocket & koppa på XC70 före 00 & efter 02 så ser du att det är 2 helt olika karosser.
av -94 9000 2,3T cse
Tackar tackar!

Det är som du anade, den "gamla" som vi hade. De såg, som du säger, ut som -99:an du länkade till.

"Då dementerar jag allt o hävdar kraftfullt motsatsen" 8) Förhoppningsvis var det som ngn skrev, djävulsk "missflyt" med bilarna o att viscon funkar bättre på andra...

Mvh
D4 VEA dricker olja

Är det någon här som har tips p&a[…]

Jag byter rem varje till varanat år. Vä[…]

Kolla plats 11 och 18 i bagaget. https://www.volvo[…]

Misständningar Volvo S60 T5 2008

Har du fått spridarna testade? Alltså […]