Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av robine
Hej,

Jag undrar om det finns någon som kan rekommendera en bra/billig verkstad som kan byta stabilistatorstag fram båda sidor. Eller om det finns någon som kan hjälpa mig utanför kontorstid.
Jag tänkte köpa delarna på Biltema.

Nås via pm eller i tråden, jag bor i Sthlm.

Tack
Användarvisningsbild
av js1
Annars är dom väldigt enkla att byta!
av robine
okej! min meckvana är ungefär oljebyte och småmeck.
frågan är om detta kan göras på okq8? det vi har i stockholm är skenor som bilen står på, antar att hjulen behöver plockas av? kanske funkar med att köra med domkraft och pallbockar?
Användarvisningsbild
av js1
Ja, bort med hjulet sen är det en mutter i varje ände. Vill minnas att bulten på stagen är fasad längst in vid staget så man kan hålla emot med en fast nyckel ifall bulten vill snurra runt.
Bort med gamla staget, dit med det nya, spänn fast - klart!
Användarvisningsbild
av ÄRRet
Om nån inte gjort som jag och satt dit "piratstag". Finns ingen fasad kant utan bulten är rund. Blir nog spännande att byta om man inte har mutterdragare... :cry:
av *pettson*
Oavsett vilka stag du köpt och vart du köpt dom så finns det antingen torx eller insex i ändan på kulbulten, eller nyckeltagsfasning på själva kulbulten precis i kanten på gummiskyddet.
Så särskilt spännande vet jag inte om det är att byta nåt stag i nån form oavsett vart man handlat dom. Det är bara en fråga om kunskap hos den som ska montera som avgör om det blir lätt eller svårt.
av *pettson*
Då hade han blivit lika besviken på orginalstag då.
Dom är försedda med torx där han på piratstagen fann insex. Där finns inte heller nyckeltag.
av robine
Hej igen!
tack för svaren.

Tänkte ge mig på detta nu i veckan på semestern, ville bara dubbelkolla vilken storlek på verktygen som var nödvändigt? torx, block + öppen nyckel var aktuellt?
Köpte på biltema med art nr 72336 är det rätt? :)

Tack
av *pettson*
robine skrev:Hej igen!
tack för svaren.

Tänkte ge mig på detta nu i veckan på semestern, ville bara dubbelkolla vilken storlek på verktygen som var nödvändigt? torx, block + öppen nyckel var aktuellt?
Köpte på biltema med art nr 72336 är det rätt? :)

Tack
Packa upp och mät? Sen kan ingen av oss berätta vilken sorts stag du har på bilen innan tyvärr, även där gäller att kika och mäta.
Bromsrör höger fram

Är nipplarna avsedda för enkel eller dub[…]

Värmare XC60 22-

Tycker det funkar bra ändå. Min kollega[…]

Hej Per. Jag har nämligen samma problem nu. […]