Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Halloj!

Min 240 -88b med lh J2.4 sprutet dog under färd och nu vägrar den att starta.

Motorn har:
-Gnista, ev en aaaning svag(?)
-Komp
-Bensin
-Kamdrev står rätt etc.
-Alla jordpunkter ok

Har kollat bränslesystemet:
-Huvudpumpen går, vet ej med förpump. Huvudpumpen lät som den gick lite ojämnt (?)
-Bensin finns, skall vara ren 95 oktan, ca 20 liter ( tankmätare död )
-Bensin kommer fram till fuelrail
-BTR bytt
-Stiften blir fuktiga
-Säkringar etc hela
-Reläet bytt
-Rätt resistans lmm ( mellan stift 2 och 3 ), eller kan den vara paj ändå?

Tändsystemet:
-Gnista finns, på 1:an åtminstone. Farsan tyckte den såg en aaning svag ut eventuellt ( han som kollade )
-Tändkablar, stift, fördelarlock, rotor, i princip nytt
-Tändspole har rätt resistans
-Slutsteget bytt
-Impulsgivaren ok och nybytt, dock en aning låg resistans ( 180ohm ) men vill minnas att den hade samma som ny och även den gamla hade liknande...
-Matningar till databoxen ok, kontakt ok
-Tempgivare ok ( ohm-mätt )

Tror det var allt.....

Tycker bilfan borde hoppa igång... Den tänder liksom inte ens till. Den tappade plötslig orken tvärt under färd och dog, inte startat sedan dess.

Är mest inne på att det skulle vara tändningen som spökar, trots att det finns gnista, för bensin kommer det ju fram och det borde vara nog för att motorfan ska reagera. Det jag är "osäker på"/ inte kollat nu är databoxen, lmm:en, lambdasonden ( men den ska ju inte göra att motorn dör ), vatten i bensin ( men bilen gick ett antal mil innan den dog ), knackgivaren.

Vet inte hur/ om det går att mäta upp boxen om den är hel eller ej, samt lmm:en ( bara mätt mellan 2-3 ), samt knacksensor.

Aja, någon som har någon aning vad det skulle kunna vara?
Fördelarlocket sprillans och felfritt, säkringen felfri den också. Mätt på databoxen att den får all ström den behöver så det är okej.

Slutsteget får även den spänning som den ska, hur spänningen når fram till spolen har jag dock inte kollat men har ingen aning om vad man ska mäta då? Bara 12V mellan kontakterna?

Funderade på impulsen från boxen till slutsteget också, den har jag inte mätt så får väl testa det
ljudet av ett dött batteri?

Det låter som den sjunger sin sista vers. bi[…]

Förstärkt kamrem

Är det nån som vet var man kan köp[…]

Olika typer av växellådor

Återigen rent generellt så kommer bile[…]

installera dragkrok

Det är plättlätt att installera med[…]