Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av Surkart
LappLisa skrev:Kors i krösamoset! Vi bestämde oss för att låta dem stämma oss och fick strax följande brev: "Avslutsbekräftelse. Vi bekräftar att rubricerat ärende är avslutat hos oss (Handels och juristinkasso) och hos fodringsägaren (Europark) den 11 06 23. Parkeringsavdelningen"
:lol: :) :D :shock: :P :lol:
Grattis.

Jag har känslan av att Europark inte brukar ge sig i första taget.

Jag gissar att det är Hojab som rekommenderat Europark att avstå från stämningsansökan.
Det skulle nog vara stor risk att Europark förlorat ett mål i domstol.

Själv var jag till Tingsrätten i tisdags i min strid med Europark. Jag tyckte att det känndes bra, men jag vågar inte uttala mig om oddsen. Jag får återkomma när jag vet mer.

I ena ögonblicket påstod Eurpark att de tröttnat på alla invändningar jag haft via brevväxling, i nästa ögonblick sa de att stämningsgansökan lämnats in därför att inget av de tre brev jag skickat (två till Europark och ett till Hojab) kommit fram :) Någon annan kommunikation (t.ex. telefon) har inte förekommit.

Jag trodde att den normala gången var att skicka inkassokrav om de vare sig tagit emot invändning eller pengar, men just nu hävdar de att det var grunden för stämningsansökan. Enligt Europark betyder "inga pengar" att man bestridit debiteringen. Vi får se vad domstolen tycker om det.
av skyking
Surkart skrev: I ena ögonblicket påstod Eurpark att de tröttnat på alla invändningar jag haft via brevväxling, i nästa ögonblick sa de att stämningsgansökan lämnats in därför att inget av de tre brev jag skickat (två till Europark och ett till Hojab) kommit fram :) Någon annan kommunikation (t.ex. telefon) har inte förekommit.
Låter ju inte som någon övertygande argumentation från deras sida, hur kan de tröttna på invändningarna? Har innehållet i dina brev kommit dom tillkänna på något annat vis måhända? Klärvoajans eller?

Det borde ju vara uppenbart utifrån de brev de skickat till dig huruvida dina brev kommit fram.
Surkart skrev: Jag trodde att den normala gången var att skicka inkassokrav om de vare sig tagit emot invändning eller pengar, men just nu hävdar de att det var grunden för stämningsansökan. Enligt Europark betyder "inga pengar" att man bestridit debiteringen. Vi får se vad domstolen tycker om det.
[/quote][/quote]

Jag tror inte domstolen fäster så stor vikt vid att de inte har lämnat det till inkasso. Den enda effekten av det är att de/inkassobolaget försitter chansen att kassera in ytterligare 160kr ifall de vinner.
av Surkart
Nu är det ju inte huruvida bestridandet är riktigt eller inte som är den viktigaste biten. Den sak som jag vill ha prövad av domstolen är huruvida kontrollavgiften har laglig grund eller inte. Jag fick protokollet från Tingsrättsförhandligen i dag, och tingsnotarien har definitivt fattat det. Sedan får vi svara och vänta på dom.

Däremot är snacket från Europarks sida när det gäller bestridandet helt osannolik och knappast trovärdig.
Det börjar med att ingen kontrollavgift finns på rutan.
Efter 2,5 vecka kommer en betalningspåminnelse där Europark skriver att Europark kommer att överlämna ärendet till inkasso om vi inte betalar inom 10 dagar. Vi skriver två frågor till den adress som finns angiven i betalningspåminnelsen.
Ingenting händer på över 4 månader. Inget brev, inkasso eller kronofogde.
Efter drygt fyra månader skriver vi till Europark att bilföraren kommer att vara utomlands i en månad. Samma adress som betalningspåminnelsen. Kopia för kännedom till Hojab.
Tio dagar senare kommer brev till bilägaren att Europark uppdragit åt Hojab att stämma bilägaren eftersom bilägaren bestridit kontrollavgiften.
Någon annan kommunikation (t.ex. telefon) har inte förekommit.

Nu hävdar Europark att inget av breven kommit fram. Anledningen ska enligt Europark vara att jag inte använt den adresss som fanns angiven på kontrollavgiftsblanketten. Jag har använt den adress som det står i betalningspåminnelsen att jag ska använda, och det var inte rätt adress????

OK - tre brev kan naturligtvis rent teoretiskt försvinna, men verkar det då sannolikt att de efter att ha väntat i fyra månader inte kontaktat vare sig inkasso eller kronofogde, utan i stället går direkt till domstol.

Som sagt, historien är inte sannolik.

Men protokollet från Tingsrätten såg i huvudsak bra ut. Det finns en del detaljfel (t.ex har de förväxlat Volvo och SAAB) men i huvudsak tycker jag att de har fått fram både Europarks och mina utsagor, ungefär som vi uttryckt dem. Vissa små ändringar ska jag försöka få till, men det är egentligen inte några särskilt stora avvikelser.

Sedan är det bara att vänta och se.

Sedan kan jag ju nämna att humöret var på topp hela förhandlingen. Inte ett ont ord fälldes från någon part. Inga gräl. Även tingsnotarien var på gott humör. Vi hade i stort sett mycket trevligt trots att vi stod på olika sidor.
Användarvisningsbild
av Guligan
Surkart skrev:Inte ett ont ord fälldes från någon part. Inga gräl.
Nej, P-böter är trots allt en världslig sak - speciellt om det går några månader och man får lite perspektiv på alltihop.
Det är nog värre för P-lisorna om de ertappas "på bar gärning" och precis fäst lappen under torkaren... 8)
Användarvisningsbild
av Guligan
Och så fick jag, bara för att jag skrev så tror jag, p-böter idag... Ack vad surt det är! Men då det var över ett år sen senast så blir det inte så mycket utslaget per månad... 8)
av Sorhati
Fick en kontrollavgift igår av kommunalt åarkeringsbolag som jag ställer mig skeptisk till. Har dålig koll på regelverken tyvärr, men hoppas få råd här.

Besökte min syster i hyreslägenhetsområde. Besöksparkeringen intill var avspärrad pga byggarbetsplats och parkering på gatan förbjuden. Dock fanns en yta med 4 parkeringsplatser utanför en nedlagd närlivs, mellan affär och trottoar, med skyltning om att platserna är reserverade åt kunder för sagda, nedlagda, affär. Borde ha kört omkring och letat efter annan parkering förvisso men redan sen och med trötta griniga barn i bilen blev det som det blev.

Ställde mig där 16:05, lastade ut vagn och barn, presenter, etc. Åter ute vid sex-tiden var jag bötfälld, med angiven bevakningstid 16:10-16:20. Jag har full förståelse för att p-bevakningen behövs men här tycker jag att jag inte var ivägen på något sätt, så boten stör mig. Paragrafrytteri har jag mindre till övers för, så frågan är om man kan invända med befog på något sätt.
Användarvisningsbild
av SvenB
Det VAR grinigt att bötfälla, men du har nog ingen framgång med att bestrida. Du var ju inte och handlade i affären som "ägde" platserna.
av Surkart
Det hänger ju lite på vem som är markägare. Om det är butiken som varit markägare och den är nedlagd kan man ju fråga sig om det fortfarande finns ett avtal mellan markägaren och parkeringsbolaget.

Det har hänt att mark överlåtits till nya ägare och att parkeringsbolaget fortsatt att lappa utan avtal med nya ägarna.

Jag skulle be parkeringsbolaget att skicka över intyg från markägaren att ett parkeringsavtal existerar.
av skyking
Sorhati skrev:Fick en kontrollavgift igår av kommunalt åarkeringsbolag som jag ställer mig skeptisk till. Har dålig koll på regelverken tyvärr, men hoppas få råd här.

Besökte min syster i hyreslägenhetsområde. Besöksparkeringen intill var avspärrad pga byggarbetsplats och parkering på gatan förbjuden. Dock fanns en yta med 4 parkeringsplatser utanför en nedlagd närlivs, mellan affär och trottoar, med skyltning om att platserna är reserverade åt kunder för sagda, nedlagda, affär. Borde ha kört omkring och letat efter annan parkering förvisso men redan sen och med trötta griniga barn i bilen blev det som det blev.
Kontrollera först att det verkligen är frågan om en kontrollavgift och inte felparkeringsavgift, det är två helt olika att hantera.

Om det är kontrollavgift så misstänker jag att det finns flera punkter som kan vara fel. Som nämnts kanske det inte längre finns något avtal med parkeringsbolaget (det måste parkeringsbolaget kunna styrka). Sen kan det ju vara så att ägarförhållandena till fastigheten har ändrats. Kolla upp vem som faktiskt äger/ägde marken.

Sen kan man ju diskutera om skyltningen har varit tydlig. Att ange parkeringsförbud med en P-skylt plus tilläggstavla som inte kan uppfyllas tycker iofs inte jag är tydligt.

Vad angavs som överträdelsepunkt?
  • 1
  • 35
  • 36
  • 37
  • 38
  • 39
  • 85

Har nu bytt bränsletrycksgivare och nu ä[…]

Amerikanare är de största exponenter[…]

Mitt lås hade kläggat ihop helt, s&arin[…]

Service Peugeot 107 2007