Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej hej.. Har idag varit och tittat på en V70 T5 2005 med 12000mil på mätaren och blev verkligen super imponerad av bilen så de blir nog en affär :)

Har däremot en del funderingar runt volvos automatlådor, bilen ja tittat på har fullstämplad servicebok fram till 10000mil, har oljebyte i lådan gjorts då??? de är ju dags för service nu vid 12000mil igen och den hade gått 12004mil idag... Kan man byta olja i lådan själv??? jag är mekaniker, dock inte personbilsmekaniker men jag kan skruva om man säger så men jag har hört av någon att det inte går att göra olje+filter byte på lådan själv, pga specialverktyg eller nått.. stämmer detta???

Sen undrar jag om automaten för övrigt är att lita på?? är de bra grejer?? Jag har dåliga erfarenheter av automatlådor men detta gäller andra märken och äldre bilar.. Men som med allt annat, sköter man om det så håller det, så tror jag nog det är.. Varför jag undrar detta är för att jag gör mine servicar själv, jag har gratis olja och filter så i motorn byter jag mellan 800-1000mil och i en automat skulle jag nog vilja byta var 6000mil eller nått :)

Tacksam för lite tips och råd
Oljebyte ingår inte i serviceprogrammet om bilen inte går som taxi eller liknande. Det är dock en bra idé att sölja ur den då och då i alla fall. Det är inte speciellt dyrt, det ligger på några tusenlappar. Jag gjorde det på min bil för ett tag sedan, den hade då rullat kanske 10000 mil, men jag kan inte påstå att jag upplevde någon större skillnad. Nu vet jag i alla fall att oljan är bytt och lådan sköljd.

Läser man på olika forum får man lätt intrycket att det inte är annat än problem med automatlådorna och ja, hela bilen. Det beror nog på att de flesta bara skriver om sina problem. Det är sällan folk skriver om hur bra deras bil går. Jag har en XC70 -06 som jag tycker växlar lite ryckigt. Det har den gjort hela tiden och inget som blivt bättre eller sämre. Det finns något som kallas "B4 lock" som brukar krångla. Som jag förstått det är det ingen dyrare operation att få detta fixat. Om detta lock är sprucket så kan bilen växla lite ryckigt. Volvos automalådor (är det Asin som tillverkar dessa?) är inga underverk av mjuka växlingar, de gör sitt jobb, varken mer eller mindre.
Bytte själv olja i min 144 automat (en tjugo år sen) och den hade väl gått kanske 12-15 000. Automatlådor verkar mer driftsäkra än växellåda och koppling, men du kanske inte behöver byta den, kan du bara komma åt att kolla oljan nånstans och se ifall den är röd och fin (har för mig den är röd) så behöver du ju inte göra nåt.
(lagom oljebyteintervall på automat skulle jag gissa på en 12 000 mil om man får gissa, och kanske inte ens så ofta)
jockep83 skrev:Hej hej.. Har idag varit och tittat på en V70 T5 2005 med 12000mil på mätaren och blev verkligen super imponerad av bilen så de blir nog en affär :)

Har däremot en del funderingar runt volvos automatlådor, bilen ja tittat på har fullstämplad servicebok fram till 10000mil, har oljebyte i lådan gjorts då??? de är ju dags för service nu vid 12000mil igen och den hade gått 12004mil idag... Kan man byta olja i lådan själv??? jag är mekaniker, dock inte personbilsmekaniker men jag kan skruva om man säger så men jag har hört av någon att det inte går att göra olje+filter byte på lådan själv, pga specialverktyg eller nått.. stämmer detta???

Sen undrar jag om automaten för övrigt är att lita på?? är de bra grejer?? Jag har dåliga erfarenheter av automatlådor men detta gäller andra märken och äldre bilar.. Men som med allt annat, sköter man om det så håller det, så tror jag nog det är.. Varför jag undrar detta är för att jag gör mine servicar själv, jag har gratis olja och filter så i motorn byter jag mellan 800-1000mil och i en automat skulle jag nog vilja byta var 6000mil eller nått :)

Tacksam för lite tips och råd
:-)-) Hei på deg har akkurat hatt inne min volvo s 60 2.0 turbo automat, for 12.000mil service ,og olje ble ikke byttet på denne service!! :mrgreen: goood luck :-)-)NB Bilen var inne på bilia her i Oslo
Vi är super nöjda med vår automat, bilen har nu gått 12000 mil, funderar dock på att begära en sköljning vid nästa service i förebyggande syfte. Är min och sambons första automat och vi är frälsta. Alldrig mer manuell. Kör en del hyrbil i jobbet som ofta är manuell o ch tänker varje gång att detta känns stenålders att växla själv...
Martinmat skrev:Vi är super nöjda med vår automat, bilen har nu gått 12000 mil, funderar dock på att begära en sköljning vid nästa service i förebyggande syfte. Är min och sambons första automat och vi är frälsta. Alldrig mer manuell. Kör en del hyrbil i jobbet som ofta är manuell o ch tänker varje gång att detta känns stenålders att växla själv...
:mrgreen: Helt klart en stor fordel med automat,dette er min første og helt klart ikke siste,dette er jo bare utrolig deilig og kjøre!! ;=)Når det gjelder olja i kassa har jeg hørt at den skal sjekkes av verksted,og den var rød og fin og lukta ikke brent har jeg blitt fortalt!! :-)-)
Hej! Jag har en V70 2,5T -04 automat och den har snart gått 30 000mil och jag är supernöjd! Den rycker lite på tvåan under vintern innan oljan har blivit varm. Men är man bara försiktig och kör lugnt de två första minuterna växlar den mjukt och fint. Visst fins det märken son växlar mjukare och snabbare t. ex tyska premium märken, men volvolådan växlar mjukt om den är välskött och föraren har lite känsla i foten...
llesrof skrev:Oljebyte ingår inte i serviceprogrammet om bilen inte går som taxi eller liknande. Det är dock en bra idé att sölja ur den då och då i alla fall. Det är inte speciellt dyrt, det ligger på några tusenlappar. Jag gjorde det på min bil för ett tag sedan, den hade då rullat kanske 10000 mil, men jag kan inte påstå att jag upplevde någon större skillnad. Nu vet jag i alla fall att oljan är bytt och lådan sköljd.

Läser man på olika forum får man lätt intrycket att det inte är annat än problem med automatlådorna och ja, hela bilen. Det beror nog på att de flesta bara skriver om sina problem. Det är sällan folk skriver om hur bra deras bil går. Jag har en XC70 -06 som jag tycker växlar lite ryckigt. Det har den gjort hela tiden och inget som blivt bättre eller sämre. Det finns något som kallas "B4 lock" som brukar krångla. Som jag förstått det är det ingen dyrare operation att få detta fixat. Om detta lock är sprucket så kan bilen växla lite ryckigt. Volvos automalådor (är det Asin som tillverkar dessa?) är inga underverk av mjuka växlingar, de gör sitt jobb, varken mer eller mindre.
Jag håller faktiskt med. På forumen skriver ju alla om sina problem. Så då är det klart att alla med automatlådor skriver o man tror att det är stora problem.
hur mång automatare rullar därute?
Har en automat V70 D5 -04 som har gått 18 600 mil utan olje byte i v-lådan. Funkar kanon bra. Har steg 1 som gav 40 hk och 70 NM men de klarar v-lådan utan problem.är hel nöjd med bilen.

Pratade med en på jobbet som hade en V70 automat, han lämnade in den för byte av olja i v-lådan. Efter dom bytte olja så rasade hela lådan. Tur att han inte bytte själv då han hade garantin från företaget :)
Stefans 968

Nya skivor i fram monterade. IMG_1301.jpeg Bes[…]

Selekt garantin gäller ej hyrbil

Du tolkar skrivningen på fel sätt. Ga[…]

Update: blir inte den bilen jag har länkat bl[…]

När byttes bränslefilter senast?