Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mareri
Hej!
Blir inte klok på detta med den "stora" displayen i XC60 -09-10.
Är den helt svart hela tiden om man inte har RTI som nyttjar den. Eller vad gör den, ger den någon info om något?
Går i köpartankar, men tycker det skulle kännas jäkligt tråkigt att stirra in i den svarta displayen. ??:-/
Eller är jag helt ute och cyklar nu? :D

/m
Användarvisningsbild
av apersson850
Den kan vara svart, om du inte gjort något på en stund. Men om du inte slår på den funktionen (skärmsläckare), visar den det du använde den till senast.

Det finns sex huvudfunktioner, som representeras av knappar i mittkonsolen
NAVigation
RADIO
MEDIA (DVD, USB, iPod med mera)
TELefon
MY CAR inställningsmeny
CAMera

Den enda bilden som inte liger kvar är kameran.
Har du den på RADIO visar den vilken station som tas emot. Har du den på MEDIA visar den vilken låt från USB-minnet som spelas, eller vad du nu gör.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Det är dock MY11B och framåt man har Sensus.

I MY09 och 10 och tidiga 11 finns den stora skärman bara om man har valt till RTI. Jag har valt att min MY10 ska visa RTI helatiden när bilen är igång, förutom när jag lägger i backen, för då är den till back-kameran.
Användarvisningsbild
av apersson850
Även Sensus finns med två olika skärmstorlekar, 5" eller 7".
av Qualia
Har man skärmsläckare aktiverad så släcks den efter ca 30 sek.. .Har aktiverat skärmsläckare engång. Nu e den OFF för alltid..
av vicster
apersson850 skrev:Även Sensus finns med två olika skärmstorlekar, 5" eller 7".
Ja, Sensus finns med två storlekar, men det gör det inte på de gamla XC60 skärmarna från 2011A och bakåt. Där är det antingen en ca. 7" skärm (om det finns RTI och/eller backkamera i bilen), eller ingen display alls, bara ett tomt förvaringsfack.
av mareri
vicster skrev:
apersson850 skrev:Även Sensus finns med två olika skärmstorlekar, 5" eller 7".
Ja, Sensus finns med två storlekar, men det gör det inte på de gamla XC60 skärmarna från 2011A och bakåt. Där är det antingen en ca. 7" skärm (om det finns RTI och/eller backkamera i bilen), eller ingen display alls, bara ett tomt förvaringsfack.
Det var dit jag ville komma lite.
Så på de första XC60 utan RTI eller backkamera så är det bara ett svart hål? Men jag kan se på vissa bilar att de har en skärm men utan RTI eller backkamera, fungerar det då som skrivet ovan att man styr/ser radio och media enheten m.m. där?
Vad ser man egentligen i den "lilla" skärmen, eller "kepsen" som den kallas.
/m
av vicster
Jo, jag förstod nästan det. Tycker det är lite skumt att alla börjar snacka sensus när du tydligt i början utav ditt inlägg poängterar att det gäller en XC60 från 2009-10.

För enkelhets skull använder jag nedan följande begrepp: Gamla XC60 = MY11A och bakåt, nya XC60 = MY11B och frammåt.

Vad det gäller den gamla XC60 så ska det bara finnas en skärm om den är utrustad med RIT eller backkamera (som jag har för mig man måste ha RTI för att kunna välja till på gamla XC60. Dock inte 100% gällande detta men rätt säker).

Om du har läst i annonser och sett bilder, så är det ibland felskrivningar eller att annonsörer/företag "återanvänder" gamla bilder om de anser att färg och modell på bilen stämmer. Dvs även om det inte står RTI eller backkamera så kan bilen på bilden vara utrustad med det.

Gamla XC60 utan RTI eller backkamera har som sagt bara ett "svart hål", förvaringsfack med svart gummi i botten.

Kepsen på gamla XC60 förmedlar samma sak som det gjordes på gamla V70, S80 m.fl; Dvs, radio, fläkt, klimat, inställningar und so wieter.

På nya XC60 är kepsen borta, sensus tillagt och all info visas på antingen en 5" eller 7" display.
Användarvisningsbild
av apersson850
Ja, just det, jag ser nu att frågan gällde den gamla lösningen, med två skärmar. Mitt svar gällde Sensus, för jag missförstod frågan.
av mikebike
mareri skrev:Så på de första XC60 utan RTI eller backkamera så är det bara ett svart hål?
Nej, det är inget hål, bara en slät yta. Där kan man lämpligen placera sin eftermarknads-GPS. :wink:

Bild

Bild
mareri skrev:Vad ser man egentligen i den "lilla" skärmen, eller "kepsen" som den kallas.
Se den nedre bilden.

Har beställt en ny nedre knut, hoppas på[…]

V60 sliter däck bak

Generellt sett kan bussningar i dåligt skick[…]

Generator laddar ej batteriet

Säker på att det inte är en anslut[…]

sen kan man ju tolka media som om att affäre[…]