Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ejwbegysv
Tar upp denna tråd igen..

Ingen som har en bra lösning på detta irriterande knarrande?? Jag har dränkt allt i 5-56 utan resultat, nu blir det 200 mil med husvagnen i sommar och jag står inte ut med ljudet längre...

Jag byter gärna vad som hellst (utan bilen) bara det slutar låta, har ni några tips?

Jag har en volvo v70N -01 2.4t
Användarvisningsbild
av P1800
Som sagt: det finns inga vanliga fel på Volvo. Därför bytte jag fästet till tankluckan för att ha nåt att göra. Vid reservdelsdisken ligger fästet på armlängds avstånd, undrar varför? Stötdämparna bak byttes jag vid 9500 mil. Olja fuktar från vevaxeltätningen, Handbromsbeläggen var lösa , tre av fyra när jag bytte dom Krängningshämmarstagen fram blev Biltemas vis 7000 mil. Kopplingspedalen knarrar. Men inget av detta är väl något vanligt eller typiskt för modellen?
Användarvisningsbild
av Ringhede
Näpp så är det, finns inga vanliga fel på volvo

Bytt övre motorfäste för det var kul
Bytt krängningshämmarstag bak på både min och frugans bil för att vi älskar att flygga över alla vägbulor i 180 km
Bytt låsbultar till hjulen för jag var för stark och drog av dem, dunder-honung
Nehä inga vanliga fel, bara jäkligt ovanliga.

Så håller jag på att bli gamal och gaggig också för det knarrar om vänster ben precis då jag samtidigt trycker ned kopplingspedalen.
Låter knirr - knarr, knirr-knarr

Kan det vara menisken i knät?

Kan man använda silicon där, alltså i knät? Har hört att silcon kan användas för att förbättra kroppen, vanligt hos blondiner.

5-56 vill jag inte använda i knät för då kan de tro man är 5-5:a

Åxå intresserad av var man ska smörja eller göra för att få tyst på eländet. NEJ inte frugan, kopplingspedalen!

/Roland
av fjonte
Jag har oxå knarrade koppling. Tog loss kåpan i helgen och smorde därunder med lithium-fett. Inget verkade hjälpa. Man känner tydligt på den vita plast-länkarmen var ljudet "knarrar" ifram från men det är svårt att lokalisera vart uppkomsten kommer ifrån. Verkar nästa som om det kommer från andra sidan torpedväggen bakom bälgen.
av elpapo
Min 05:a V70 á 10300mil hade knarrande koppling. Lät precis som min gamla 240 84:a. Vilket inte kändes så kul på en "ny" bil. Volvo bytte fjädern i kopplingen och nu 1000mil senare är den fortfarande tyst. Minns ej vad det kostade, men några tusen fick jag betala.
av elpapo
timewind skrev:Angående knarr och knak. Jag har försökte smörja alla delar som jag kommer åt och som kan bidra till oljudet men utan resultat. Volvo rekommenderar att byta "kopplingscylindern" (huvudcylinder säger vissa) vilket kostar 3000 (hos volvo). Är det troligt att det hjälper?

Tacksam för svar!!
Hmm.. skrev fjäder i mitt inlägg ovan. Kanske var det kopplingscylindern?! Jaja... tyst blev det.
Användarvisningsbild
av Rillee
Får också ta tag i mitt kopplings knarrande, börjar snart bli tokig på ljudet.
Användarvisningsbild
av MartinS
Min koppling blev tyst efter att jag smörjt in axeln på pedalen som den vita plastarmen sitter på. Tyvärr hade jag plockat ner och smörjt in allt annat tre gånger innan jag hittade detta "lätta ställe".

/Martin
Användarvisningsbild
av Andreas85
Hade precis samma problem med min v70-03 140 hk och höll på att bli vansinnig på ljudet. Det slutade iaf så att jag kröp ner vid pedalerna med en burk silicone-spray och sprayade på allt som rörde sig, och det hjälpte faktiskt. Låter fortfarande ingenting efter snart 6 månader. Sprayade innanför nån gummibälg också som gick genom torpeden, vart felet satt vet jag inte exakt men tyst blev det!.

/ Andreas
Användarvisningsbild
av gurrish
Det är lägesgivaren till kopplingen som låter. Det är en plats cylinder med en fjäder i. Den är inkapslad och innehåller viss elektronik. Är nog inte rekommenderat att smörja för mycket på den.

När jag hade bilen på service senast skulle vi byta den, men den nya delen lät precis lika mycket innan serviceteknikern skulle stoppa i den så vi struntade i det. Att plocka isär och smörja fjädern kan man göra så att den inte låter, men då är risken att den pajar och då slutar lite roliga saker som farthållare att fungera tydligen.

måste kolla oem settings idag...ser på[…]

V70 D3 2012, P241300

Upp ⬆️⬆️

Volvo s80 99' svarar ej på gas

Ja nu har jag testat o byta till ett annat gasspj&[…]

Elpriset

Räkningen kom igår. 5145 kr för 1[…]