Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bitez skrev:Tidur är skitbra att ha, men man måste nog komplettera det med en batteriladdare :))) suger ju batteri som fan... Förra vintern så startade inte extravärmaren typ varannan gång, larma om låg batterinivå...

verkstan hävda att man bör köra minst lika mycket som värmaren går dagligen.. så om man har den igång 45minuter, så bör man åka runt 45min... kan ju inte åka till jobbet två gånger bara för att hinna köra runt... :)
En Ctek-laddare (eller motsvarande, det finns ju billigare märken) är perfekt. Ibland finns ju blockvärmare också monterat och då är uttaget redan klart. Bara att förgrena och dra ström till laddaren, buntbanda fast den nånstans och dra två ringkabelskor (medföljer) till batteriet.
Så har iaf jag gjort på min och jag står aldrig utan ström i batteriet nu.
Japp så är det med den värmaren, den gillar batteri :-)
Själv så har jag monterat elvärmare med kupéuttag samt calix batteriladdare, så torsk på batteri blir jag inte. Har tillgång till elstolpe på jobbet som det ligger ström på hela tiden.
Cox skrev:Japp så är det med den värmaren, den gillar batteri :-)
Själv så har jag monterat elvärmare med kupéuttag samt calix batteriladdare, så torsk på batteri blir jag inte. Har tillgång till elstolpe på jobbet som det ligger ström på hela tiden.
Vad fick du betala för laddaren, och var handlade du den?
Köpte i vintras en CTEK-laddare hos Volvo för 695 kr, den hade en plug'n'play-kontakt (som fick monteras fast på batteriet) och så det var bara att plugga i kontakten i laddaren när det var dags! Jättesmidigt! :-)-)
Hej, är inte riktigt med på CTEK-laddaren. Är det något man måste öppna motorhuven för varje gång man ska ladda (för att batteriet sitter där?). Skulle vara smidigare med en elkontakt i framskärmen likt den som etanolmodellerna har som standard.
Du måste ha tillgång till 220 volt för att laddaren ska fungera. De som beskrivit hur de gjort ovan har haft elektrisk motorvärmare och bara kopplat in sig på sladden till den.

Om du inte har elektriskt motorvärmare måste du fixa en egen kontakt. Det finns diverse olika modeller, du kan så vitt jag vet få den som finns till etanolmodellerna hos din Volvohandlare.
oldtimersmc skrev:
Cox skrev:Japp så är det med den värmaren, den gillar batteri :-)
Vad fick du betala för laddaren, och var handlade du den?
Jag betalade 800 kr för den, rek pris är ca 1200 kr har en polare som säljer dessa prylar.
Du kan beställa en calix BC 1205 på mekonomen eller motsvarande firma.
Här är en länk på det olika laddare soom calix har.
http://www.calix.se/consumer/index.asp?id=58
Jag kan rekomendera en sådan fungerar kanon.

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]