Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av CDr
Hej!

Har en v70 2.5ft polestar 2011automat som gått 200 mil.

Det spelar ingen roll vilken hastighet man har, men när man släpper gasen och sedan nuddar gaspedalen igen rycker det till i bilen ungefär som om man trycker snabbt på bromsen och släpper igen.

Om man låter bli att nudda gasen och trycker ner pedalen snabbare uppstår inte detta fenomen.

Vad kan detta vara?

Ska narturligtvis ringa verkstaden på Tisdag.

Mvh Peo
Har precis samma problem (om det nu är någon tröst?) , som jag tagit upp i en annan tråd. Min bil har gått 600 mil och omfattas fortfarande av garanti. Den går dock ut i september och jag har talat med Volvoverkstad. Fick rek. att köra på mer bensin, om ej bra återkomma. Vore mycket tacksam om Du meddelar här på forumet vad Din verkstad ger för besked.
av CDr
Tycker det låter konstigt om det skulle vara etanolen som gör att det rycker till.
Det är när man smyger den första centimetern som den rycker till, trycker man distinkt ner den första centimetern hela tiden så kan man köra hur långt som helst utan ryck.

känns som det började efter polestar optimeringen.

Jag återkommer när den varit på verkstarn.
Jag kollade idag under långresan hem genom Sverige, inga ryckningar när man smyger ner gasen som du beskriver.
av CDr
Har varit med bilen till verkstaden.

Var ute med en mekaniker och åkte och han kände också rycken och trodde det var växellådan.

Men som vanligt, kan inte datorn(inga felkoder) tala om för dom vad som är fel så är det inga fel som man behöver hänga upp sig på. - Använd farthållaren mer när du åker långt så slipper du rycken.

Han skulle i varje fall prata med sin chef så skulle dom höra av sig, fast det va ju 1 vecka sedan.
Det är jobbigt när det blir sådana där fel. Jag har inget förslag på lösning men jag tycker inte du ska acceptera att din nya bil har detta fel. Kan inte verkstaden lösa felet så borde du och återförsäljaren titta på en annan lösning t.ex. byta bil eller att du får en ekonomisk kompensation och/eller garanti på att eventuella fel relaterade till detta löses kostnadfritt även efter nybilsgarantin gått ut.
CDr: Vad har du för tomgångsvarvtal? Jag har märkt att då bilen är nystartad finns inte problemen. När motorn är varm kommer problemen och varvtalet på tomgång är då 700. Lite lågt. tror det skall vara 850. Kan man ju inte justera själv. Skall besöka verkstaden när tanken med bensin är slutkörd.

Är det inte på V50 som EVAP-ventil och […]

Vilken storlek ska det va på bromsskivor fra[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&[…]

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]