Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Johnnie
Jag har provat 2 olika uppsättningar av bromsbackar och andra bromsskivor, men med samma resultat.
Diametern i bromstrumman är mindre än max värdet 160,45 mm på alla 4 som jag provat.
Nu funderar jag på om det kan vara nåt slitage eller fel på expandern men kan inte se något.
Användarvisningsbild
av CarMan
Johnnie skrev:Jag har provat 2 olika uppsättningar av bromsbackar och andra bromsskivor, men med samma resultat.
Diametern i bromstrumman är mindre än max värdet 160,45 mm på alla 4 som jag provat.
Nu funderar jag på om det kan vara nåt slitage eller fel på expandern men kan inte se något.
men ingen var volvo orginal, om jag ska tyda det du skriver?
av Johnnie
CarMan skrev:
Johnnie skrev:Jag har provat 2 olika uppsättningar av bromsbackar och andra bromsskivor, men med samma resultat.

Nej men det ska väl inte behöva vara det?
Det kan inte bara vara originalbackar som fungerar, finns ju många tillverkare.
Jag har biltema backar,skivor och bromsok på en annan 740, med den går det göra 2 svarta spår när man drar i handbromsen. :)
av Johnnie
Fluffen skrev:Kolla vajern, speciellt den korta som går över bakaxelklumpen. Händer att den slits och blir något längre och då kan det bli konstiga problem.

Båda vajrarna är i bra skick.
Användarvisningsbild
av CarMan
Johnnie skrev:
CarMan skrev:

Nej men det ska väl inte behöva vara det?
Det kan inte bara vara originalbackar som fungerar, finns ju många tillverkare.
Jag har biltema backar,skivor och bromsok på en annan 740, med den går det göra 2 svarta spår när man drar i handbromsen. :)

Jag har lagat mång hadbromser genom att bara montera orginal, tots att det sitter sprilans nya delar på bilen.

Det vara bara ett tips! går säkert att få fart på dåliga pirat gejor om man bygger om lite...
av Johnnie
Nu har jag fixat handbromsen och fått den godkänd på besiktnigen. :D
Det var H-järnen som var för korta, jag tillverkade nya med 58 mm avstånd i mitten.
Då gick det att få på bromsskivorna lätt och när man drar i kryckan blir det 2 svarta spår på vägen. :D

Tack för alla tips! :)
Användarvisningsbild
av Jocke S.
rd350 skrev:Bra, man bil lite fundersam första gången man råkar ut för uppslitna järn!
Det handlar inte om uppslitna järn... Det handlar om feltillverkade belägg. Men som CarMan skrev; -Om man bygger om lite, så kan man få det att funka.
Nästa problem blir om man efter denna operation av H-järnen, nästa gång byter till original belägg...då kan bromsverkan på parkeringsbromsen vara betydligt sämre än den ska.
Värde på på min V60

Tack. Då satsar jag på att sälja.

Med det jag skriver ’’felaktig tvä[…]

Bensinpriser v2

40-50 kr Då kommer vi nog få se stora […]

Det går helt fint att koppla bort batteriet […]