Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Honke
Ylli26 skrev:Hej jag har inskaffat mig en volvo V70, jag tycker att den är ganska törstig, körde från sthlm till jönköping på ca 8,5l/100km? Det sitter 19" på den. då kör jag ca 125km/h med farthållare? Är det mycket eller är det bara jag som tycker det?

Tacksam för svar
Vad har du för motor i din V70? Är det vad färddatorn säger eller uppmätt förbrukning?
av perhall
NiKeMaN skrev:Statistik från maskinskadeförsäkringar
Rapporter från tyska Dekra
Begagnattester
Diskussioner på nätforum
PH
Lustigt för på http://www.maengelreport.com/index.php?id=12&L=1 som drivs av Dekra så är Volvo och Mercedes mer problembilar än både A6 och 5'er.....[/quote]

Ja, men nu snackade vi motorer, trodde jag... i övrigt har du rätt. Även Merca har repat sig på sistone.
PH
av NiKeMaN
perhall skrev:
NiKeMaN skrev:Statistik från maskinskadeförsäkringar
Rapporter från tyska Dekra
Begagnattester
Diskussioner på nätforum
PH
Lustigt för på http://www.maengelreport.com/index.php?id=12&L=1 som drivs av Dekra så är Volvo och Mercedes mer problembilar än både A6 och 5'er.....
Ja, men nu snackade vi motorer, trodde jag... i övrigt har du rätt. Även Merca har repat sig på sistone.
PH[/quote]

Visst pratade vi motorer. Visa gärna en länk till den "rapporten" där du läst att Volvos D5 slår BMW och Audi på fingrarna gällande hållbarhet.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
NiKeMaN skrev:
Ylli26 skrev:Hej jag har inskaffat mig en volvo V70, jag tycker att den är ganska törstig, körde från sthlm till jönköping på ca 8,5l/100km? Det sitter 19" på den. då kör jag ca 125km/h med farthållare? Är det mycket eller är det bara jag som tycker det?

Tacksam för svar
Om du har en Automat så är det en ganska normal bränsleförbrukning. Räkna med att landa runt dom siffrorna. Det gjorde jag med min 2.4d Aut -07.

Min S80N D5 Aut ligger dock på exakt 0.8 liter per mil snittat på ca 550 mil.
Sänk från 125 till 105 km/h eller byt från Aut till Manuell så sparar du 20% bränsle
av oldtimersmc
Var sen till jobbet i morse så det blev till att åka på och vid 170 slät väg så pimplade den i sig knappt 0.9 enligt datorn det tycker jag ör riktigt bra vid 170 så är luftmotståndet 4 ggr större än vid 85 kmh för att inte tala om rullmotståndet...
Obs! gör inte om det där hemma :oops:
Manuell låda naturligtvis.
av Desmodue
Körde hem nu i midsommar och lade farthållaren (som drar mer bränsle) på 125 km/h och kör då 2.4D automat MY08 (vilket också drar mer soppa) och har inte pumpat däcken mer lägsta tryck (vilket drar mer) och bilen har gått 14 000 mil + och hamnade på 0.68 l/mil. Det duger ju eller hur.
Användarvisningsbild
av apersson850
Att det går åt mer när man använder farthållaren kan visst vara sant, men då krävs det ju att man verkligen anstränger sig hela tiden för att köra snålt.
Farthållaren är outtröttlig på detta. Jag är det inte.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Tycker tvärs om, när man kör själv är det ju lätt att man saktar av lite uppför och låter det rulla på lite utför (det spar massor med bränsle har jag märkt)

Farthållaren däremot är "outtröttlig" på att tokgasa i uppförsbackarna och motorbromsa i nedförbackarna för att hålla farten exakt(vilket drar duktigt med mera bränsle)
av sorsj
Så trött jag blir på detta återkommande mssförstånd betr. farthållare. Farthållaren gör att man håller exakt jämn hastighet, vilket ger maximal ekonomi för given medelhastighet (och det oavsett om det går uppför eller utför).

Om man spar på att låta farten sjunka i uppförsluten för att sedan öka i utförsluten så beror det enbart på att man (omedvetet) får lägre medlehastighet på det sättet.

Kör först sträckan 'på fri hand' med sjunkande fart i motlut och ökande i medluten. Klocka tiden noggrant, räkna ut medlehastigheten. Kör sedan sträckan igen men nu med farthållaren ställd på denna medlehastighet, och det kommer att att gå åt mindre bränsle.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Har testat att göra precis som du beskriver, nollat färddatorn, kört enligt "eco"-metoden som VolvoB20 skriver, och sen kollat vilken medelhastighet jag fått, och sen kört på den medelhastigheten på farthållaren, och inte en enda gång har jag lyckats köra snålare med farthållare...

Då ska tilläggas att jag kör samma sträcka på 12 mil 6 gånger i månaden, och har så gjort i snart ett år, så jag har provat måååånga gånger kan jag lova dig!
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
Storlek bromsskivor fram T4 R-design

Vilken storlek ska det va på bromsskivor f[…]

Läckande retur V70 drive

Om du inte hittar en ny oring så tror att du[…]

Mätarn är i bott har 5 volt i kabeln til[…]

Är det inte på V50 som EVAP-ventil och […]