Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av 2444ever
Hej.
Har funderingar på att köpa en parrotbox. Har en V70 GLT -00 gamla med en pioneer "enkelDIN", har fixat en aux-ingång till stereon.

1. anslutning.
När jag var inne på någon sida om parrot så fattade jag det som att man kan koppla antingen A. mellan stereo och högtalare, eller B. Koppla in parrot på AUX, då måste man också använda mute-kabeln. En del jag snackat med säger att endast A. är möjligt, någon som vet?
Eftersom jag vill använda BT-streaming vill jag helst inte koppla in boxen efter stereon eftersom ljudet då inte kan styras av stereon.

2. Var är lämplig plats för boxen?

3. Fungerar det bra? Prata telefon/Ringa upp/Streama musik etc.

4. Andra alternativ?
av blådåren
Att koppla boxen mellan radio och högtalare är att föredra, då funkar allt per automatik som tänkt.
Nackdelen är att du blir begränsad till parrot:ens effekt och ljudkvalite.

Att använda aux-ingången på din radio är ett alternativ men då måste radion stå i just aux-läget för att samtal och musik från iphon:en ska funka.
Lyssnar du ex på vanliga radion så funkar inte handsfree:n förrän du tryckt på "aux" på radion.
Det går inte att få radion att automatiskt hoppa över till "aux" dessvärre..

Hur menade du med "mutekabeln??, om du ansluter radions mute till parroten så tystnar radion bara, det är den avsedda funktionen..
av 2444ever
Tack för svaret. Konsekvenserna av A. och B. har jag hyfsad koll på, var mest det att någon påstod att bara A. är möjligt. Anledningen till att jag funderar på AUX-ingången är att jag vill kunna "styra" ljudet när jag streamar musik, även om man måste koppla över till AUX om man någon gång lyssnar på radio/CD och får samtal - plus att man då inte hör signalen kanske, hmmm...
Mute-kabeln vet jag inte riktigt vad jag menade med :) den behövs väl inte för någon av varianterna.

Har du själv erfarenhet av "extern" parrot-box?
2. Var är lämplig plats för boxen?

3. Fungerar det bra? Prata telefon/Ringa upp/Streama musik etc.
Hur blir ljudkvalitén vid streaming om man kopplar in boxen via högtalarkablarna?
Jag vet någon annan liknande box som bara ansluter till främre högtalarna (om inte via AUX), hur är det med parrot? Kanske problem med rundgång om samtalet går ut i alla högtalarna om via AUX.

4. Andra alternativ? Någon påstod att parrot-boxar funkar sådär.
av blådåren
"erfarenhet".. joo, jag installerar bla parrot :) .

Mutekabeln från parroten används ibland när man använder ljudingång på oem-radio för att trigga igång den, eller om man vill få indikeringen i en eftermarknadsradio som har den funktionen.

2. plats, jaadu ,höll på att säga "där den får plats" men det hade varit ett dumt svar, finns väl rätt gott om plats nere i mitkonsollen på gamla v70?, då kan du ju dra upp knippet med ljudingångar från parroten i mittfacket enkelt och bra samtidigt !.

3. brukar funka riktigt bra faktiskt !, men det finns undantag vad gäller telefoner :???: (ett av dom vill du nog inte höra..) , men om man tar att man får installarera om blåtanden i enheterna ibland , samt att man är noga med att stänga av telefonen iaf en gång i veckan så brukar dom flesta dumheterna hålla sej borta.
Rundgång är inget problem sålänge du monterar mic:en vettigt !,( uppe vid innerbelysningen fram).
Under samtal är bara framhögtalarna inkopplade, när du streamar eller använder ljudingångarna så är alla inkopplade.
Men använder du aux-ingången på radion så blir ju alla 4 igång hela tiden, borde inte skapa problem ändå.

4. finns väl eg inte så många alternativ till en vettig hf-sats för fastmontage , som dessutom har en uppdaterings-tjänst (görs via parrors hemsida, med ett usb-minne).
Finns såklart fler märken, , bla Nokia har en hf-sats som är hyfsad, men inte lika "kunnig" sas .

Dom flesta problem med blåtand förutom rena kompabilitets-problem, beror ofta på att telefonen får vara på långa perioder utan att bli avstängd och därigenom inte får chans att boota om sej.
Ta som vana att stänga av tel nån gång/vecka , behöver inte ha den avstängd nån längre period utan stäng av och starta den igen så brukar den vara glad !.
av 2444ever
Har forskat lite i ämnet.
Har lite problem med att om man strömmar ljud så kontrolleras det enbart av parrotboxen, har en Pioneer lite lagom avancerad och brukar ställa ganska mycket på den, dessutom justerar jag ofta beroende på låt.

Parrorboxen har visst en aux-utgång, men det finns inte färdiga kablar för det, supporten i England sa att man måste konstruera en sån själv. Antagligen inte en enkel "kontakt", isf hade han inte sagt så. Nackdelen är ju då att man måste koppla in Aux på stereon när det ringer, men det kan jag leva med för att få bättre ljud.
Någon som vet något om detta?

Hur är inställningsmöjliheterna för ljudet i boxen - om man väljer standardlösningen?

Om jag nu VILL ha ljudet in i stereon, finns det andra lösningar än Parrot?
Kan tänka mig att man bör ha en skärm som i Parrot mki9200 för att kunna hantera samtal (och musik).
Potentiellt bromsproblem

Hej, har nog en bil som skall återkallas men[…]

Bromsbelägg

Ja, en sats för två hjul. Jag har prova[…]

Motorbyte Volvo 240

Utrymmet framtill är begränsat så […]

Det är kolvar och vevaxel som skiljer mellan […]